Ruzie bij Martinair jaagt weer twee managers weg

Bij Martinair zijn deze week weer twee verkoopmanagers opgestapt wegens onenigheid met de directie over het beleid bij de luchtvaartmaatschappij....

Van onze verslaggeefster

AMSTERDAM

C. Runge en L. van de Laar, beiden betrokken bij de verkoop en marketing, zijn donderdag plotseling vertrokken. 'Verschillen van inzicht over beleidsmatige zaken met de directie', is het enige dat woordvoerder U. Buijs erover kwijt wil.

Buijs ontkent dat hun vertrek verband houdt met de negatieve uitkomst van een enkele maanden geleden gehouden peiling onder het personeel over het bestuur. Op verzoek van de directie hield de ondernemingsraad in maart een peiling onder twintig werknemers.

Zij zouden hebben geklaagd over een gebrek aan begeleiding en onduidelijkheid over de koers van de onderneming. Volgens een bericht gisteren in Het Financieele Dagblad zou de communicatie binnen de vliegmaatschappij te wensen overlaten waardoor het personeel negatief, gedemotiveerd, inefficiënt en ongedisciplineerd zou zijn. 'Er is geen sprake van onrust onder het personeel', benadrukte Buijs.

Ook de ondernemingsraad distantieert zich van het bericht. 'Het personeel kenmerkt zich juist door een grote betrokkenheid', schrijft de ondernemingsraad in een verklaring. 'Het is juist dat er tussen directie en ondernemingsraad regelmatig over uiteenlopende zaken wordt gediscussieerd, maar hierbij gaat het om een gezonde dialoog, die weliswaar een ''pittig'' verloop kan hebben, doch primair is bedoeld om een positieve bijdrage te leveren aan het wel en wee van het bedrijf.'

De onderneming is met de bonden verwikkeld in slepende onderhandelingen over een nieuwe cao. 'Er zijn nog forse tegenstellingen', aldus J. Plevier van de Unie, vakbond voor industrie en dienstverlening. Net als C. de Mos van de Vervoersbond CNV zei hij echter niets te weten van onvrede onder het personeel.

Bij Martinair werken ongeveer 2360 mensen. Bij veel luchtvaartmaatschappijen staat het personeel steeds meer onder druk vanwege terugvallende resultaten en kostenverlagingsprogramma's. Vorige maand maakte Martinair melding van een gedecimeerde winst over 1996 van krap vijf miljoen gulden.

Schröder stelde tijdens een toelichting op de resultaten dat het personeel juist erg gemotiveerd is omdat hij hen heeft beloofd dat er geen ontslagen zouden vallen en dat hij geen werk zou uitbesteden.

De 66-jarige directeur, die volgend jaar met pensioen gaat, herhaalde toen ook nadrukkelijk dat Martinair zelfstandig blijft. Maar de KLM, die 50 procent van de aandelen heeft, wil de banden juist aanhalen door op sommige gebieden samen te gaan werken.

De twee ondernemingen zijn elkaar de laatste jaren steeds meer gaan beconcurreren. De KLM komt in Martinairs vaarwater met haar 'Zwaanzinnige aanbiedingen'. Chartermaatschappij Martinair loopt de KLM en haar Amerikaanse partner Northwest voor de voeten met haar lijndienstachtige ativiteiten naar Florida. Bovendien zou de KLM Martinair graag zien vertrekken van het uit zijn voegen groeiende Schiphol.

Momenteel kan de KLM haar zin niet doordrijven bij Martinair omdat zij geen meerderheid van de aandelen heeft en slechts twee van de vijf commissarissen levert. De andere grootaandeelhouder, het Rotterdamse vervoersconcern Nedlloyd, zou echter wel een deel van zijn belang willen verkopen.

Uit vrees dat de KLM haar zin krijgt en bij zijn vertrek de macht grijpt, zou Schröder zijn pensionering nu willen uitstellen. Saillant detail is dat hij zijn 29-jarige zoon, L. Schröder, per 1 augustus heeft benoemd tot directeur van alle activiteiten in de VS. De ondernemingsraad zegde de directie gisteren 'haar volle steun toe in haar streven de onafhankelijke positie van Martinair ook op langere termijn te continueren'.

Meer over