Rijk en provincie ruziën over Schipholbaan

Het Rijk en de provincie Noord-Holland hebben ruzie over een nieuwe landingsbaan van Schiphol. Centraal staat een geheime schikking tussen de provincie en Jan Poot, de bejaarde projectontwikkelaar en directeur van Chipshol....

In de geheime ‘vaststellingsovereenkomst’ tussen de provincie en Poot, die in het bezit is van de Volkskrant, belooft de provincie de projectontwikkelaar 9,49 miljoen euro aan schadevergoeding. Hierbovenop verleent de provincie ‘alle benodigde planologische medewerking ten behoeve van de ontwikkelingsplannen van Chipshol’.

Poot wil al sinds de jaren tachtig een luchtvaartstad (Airportcity) bouwen vlak bij Schiphol. Hij wordt gedwarsboomd door Schiphol en allerlei overheden.

De 83-jarige Poot legt geregeld in paginagrote krantenadvertenties uit welke machinaties worden uitgehaald door Schiphol en zijn advocaten. Hij heeft veel rechtszaken gewonnen, maar kan nog steeds niet bouwen.

De beslissing van de provincie Noord-Holland om geen ruimte meer beschikbaar te stellen voor een extra landingsbaan voor Schiphol, de tweede Kaagbaan, is een nieuwe overwinning voor Poot. Chipshol dreigde met schadeclaims van ‘honderden miljoenen euro’s’ wanneer de provincie toch zou meewerken aan deze baan, die volgens Schiphol nodig is om te kunnen blijven groeien.

Gedeputeerde Ton Hooijmaijers van de provincie Noord-Holland bevestigt de geheime overeenkomst, die hij in 2007 sloot met Poot. Hij noemt de bewering van Chipshol echter ‘totale onzin’.

Volgens Hooijmaijers (VVD) is de ruimtereservering voor de landingsbaan niet losgelaten vanwege dreigende claims. Volgens hem treuzelde minister Eurlings te lang met beloften aan de provincie. Hooijmaijers legt uit dat de provincie de toezegging eist dat wanneer er een extra baan op Schiphol bijkomt, er een andere baan afgaat. Deze toezegging kwam niet, waarop de provincie besloot de reservering niet te verlengen.

Voor de provincie heeft deze beslissing als gevolg dat ze geen last meer heeft van Jan Poot. Toch schiet ook de projectontwikkelaar niet veel op met het verzet van de provincie tegen Schiphol.

Poot kan zijn Groenenbergterrein, bijna op de voorziene Kaagbaan gelegen, nog steeds niet ontwikkelen.

Minister Eurlings van Verkeer heeft ingegrepen. Hij maakt gebruik van zijn recht om de ruimtereservering van de provincie ‘over te nemen’. Het gebied rond de tweede Kaagbaan is nog steeds gereserveerd, echter niet langer door de provincie, maar nu door het Rijk, zo blijkt uit een brief die de minister maandag naar de Tweede Kamer stuurde.

Bronnen bij de provincie voorspellen nu ‘grote vertragingen en minder bouwprojecten in de Randstad’. Tot nu toe werden alleen bouwplannen in Noord-Holland getoetst aan de plannen voor de tweede Kaagbaan.

Vanaf nu moeten echter alle bouwplannen voor kantoren, wegen of woningen in de hele Randstad naast de plannen voor de nieuwe landingsbaan worden gelegd. Waar een aanvliegroute is voorzien, mogen bijvoorbeeld minder huizen worden gebouwd, vanwege het risico van neerstortende vliegtuigen.

Meer over