Restpartijen zijn gouden handel

Opkopers van restpartijen consumentenartikelen beleven door de recessie gouden tijden. Fabrikanten doen voorraden voor spotprijzen van de hand.

Van onze verslaggeefster Yvonne Hofs

Het spreekwoord ‘de een zijn dood is de ander zijn brood’ gaat ook tijdens deze recessie op. Omdat veel bedrijven het water aan de lippen staat, beleven handelaren in restpartijen gouden tijden. Grote Nederlandse opkopers van handelspartijen consumentenproducten zeggen dat hun omzet het afgelopen half jaar met 20 tot 25 procent is gestegen.

‘Wij profiteren absoluut van de recessie’, vertelt eigenaar Jacco de Geus van DGP Foodproducts, een opkoper van megapartijen koek, chocolade, snoep en banket. ‘Er is duidelijk meer aanbod van meer verschillende merken, ook A-merken. Dingen die je normaal niet kunt krijgen, zijn nu ineens wel te koop. Zo heb ik pas nog een partij echte Belgische pralines voor een hele lage prijs op de kop getikt.’

De handelaren kunnen met dank aan de economische noodtoestand tegen spotprijzen partijen consumentenartikelen uit failliete boedels opkopen. Ook blijven meer fabrikanten door de recessie met overtollige voorraden zitten. Voorraden zijn duur, dus bedrijven in geldnood doen restpartijen soms in arren moede voor bodemprijzen over aan een opkoper.

Ook Eric Kooistra, directeur van groothandel in restpartijen Kooistra Dokkum, kan zijn geluk niet op. ‘Onze magazijnen zijn helemaal tjokvol. Zo vol dat je er bijna een elastiekje omheen moet doen om te voorkomen dat ze uit elkaar barsten. Ik heb er zelfs drie, vier loodsen bij moeten huren. Er zijn zoveel West-Europese bedrijven die partijen over hebben. Die hebben allemaal het probleem dat de reguliere markt hun handel niet meer koopt. Ze kunnen hun rekeningen niet met goederen betalen, dus bellen ze een opkoper.’

De situatie voor de handelaars is niet alleen aan de aanbodzijde ideaal, maar ook aan de vraagkant. Ze raken hun handel makkelijker kwijt dan vroeger. ‘Ik weet niet of het met de recessie te maken heeft, maar er is meer interesse voor restpartijen’, constateert Pieter Dirven, directeur van levensmiddelengroothandel Teamzes.nl. ‘Wij groeien als kool. De consument is nu erg gericht op koopjes. Supermarktmanagers zijn daarom op zoek naar restpartijen waarmee ze leuke acties kunnen maken.’

Het supermarktvakblad Levensmiddelenkrant heeft het aantal aanbiedingen van restpartijen in supermarkten geïnventariseerd. Daaruit blijkt dat ruim 60 procent van de zelfstandige supermarktondernemers (inclusief franchisehouders van bekende ketens) wel eens op eigen initiatief restpartijen inkoopt, een verdubbeling ten opzichte van twee jaar geleden.

De winkelier maakt meer winst op een aanbieding met een restpartij, dan als hij korting geeft op artikelen waarvoor hij de volle inkoopprijs heeft betaald, legt Dirven uit. ‘Ga er maar van uit dat een winkelier aan een normale reclameactie niets verdient. Maar een restpartij is zo goedkoop dat er nog een stukje marge op zit.’

Maarten Muller van levensmiddelenopkoper Winstpallet: ‘Een fabrikant die ergens achter paal 13 in de opslag nog een paar pallets heeft staan, is blij als wij die van hem overnemen. Wij kunnen die daarna voor een zeer scherpe prijs aan supermarkten aanbieden.’ Eric Kooistra: ‘Wat vroeger een euro kostte, kost nu een kwartje.’

Groothandel Intro International uit Veenendaal is gespecialiseerd in bulkpartijen speelgoed en kinderboeken. Het bedrijf levert aan zelfstandige winkeliers en ketens als Blokker, Bruna en Kruidvat. Directeur Gerard van Deelen: ‘Speelgoed is op dit moment een hele goede productgroep, want oma’s, opa’s en ouders willen niet over de rug van hun kinderen en kleinkinderen bezuinigen. Wij bieden hen goedkope alternatieven. Bijna alles wat wij verkopen is onder de 10 euro: denk aan speelgoed uit China, geen dure merkartikelen.’

Jacco de Geus levert de meeste van zijn partijen koek en snoep aan discounters in Duitsland. ‘Die hadden altijd een verhouding van 90 procent non-food, 10 procent food in de winkel. Dankzij de recessie is die veranderd in 80 procent/20 procent, heel gunstig voor mij. De winkeliers zien ook dat het snoepgoed bij de kassa nog goed loopt, terwijl hun klanten de aankoop van nieuwe huishoudelijke artikelen maar even uitstellen.’

Een restpartij (Harry Cock) Beeld
Een restpartij (Harry Cock)
Meer over