Reorganisatie VSN dreigt te stranden

De reorganisatie van busgigant VSN komt steeds meer op losse schroeven te staan. De vakbond FNV Bondgenoten en de ondernemingsraden van de busbedrijven Veonn (Friesland) en Hanze (Groningen) gaan veel liever 'vergaand samenwerken' met het Britse bedrijf Arriva (voorheen Vancom), dan dat ze in het geherstructureerde VSN-2 stappen....

Van onze verslaggever

Harry van Gelder

AMSTERDAM

'We hebben liever één noordelijk busbedrijf dan een geografisch verspreid bedrijf', zegt B. de Jong van de ondernemingsraad van de Groningse busonderneming Hanze Groep in Groningen. Ook H. Keizer van FNV Bondgenoten ziet niets in VSN-2, en vindt een noordelijk verbond veel logischer. 'Wij zijn tegen de huidige reorganisatie bij de VSN.'

Door de tegenstand van het personeel van beide noordelijke bedrijven wordt de kans dat VSN-2 er komt, steeds kleiner. Eerder stelde de OR van het Brabantse busbedrijf BBA al strenge voorwaarden aan de fusie.

VSN, dat vrijwel al het streekvervoer in Nederland verzorgt, is onder aanvoering van de nieuwe topman F. Sevenstern bezig met een enorme reorganisatie. Het busbedrijf wordt vanwege de naderende concurrentie in het streekvervoer opgesplitst in drie zelfstandige bedrijven: een Randstadbedrijf (VSN-1), een regiobedrijf (VSN-2) en een apart garagebedrijf. Bij de herstructurering raken ruim duizend van de 3300 kantoorwerknemers hun baan kwijt.

De vakbonden en de ondernemingsraden van de noordelijke busbedrijven zien niks in VSN-2. Zij denken dat één bedrijf in Groningen en Friesland veel efficiënter kan werken. Volgens Keizer van FNV Bondgenoten is zo'n bedrijf zeker levensvatbaar.

'Een tijd geleden was een fusie ook al de bedoeling, maar toen ging het niet door omdat de directeuren niet door één deur konden.'

Samen met de ondernemingsraden zijn de vakbonden bezig een fusieplan op te stellen. Het Britse particuliere busbedrijf Arriva, dat nu al het stadsvervoer in Groningen rijdt, vinden ze een logische partner.

'Zij hebben het Groningse personeel een werkgarantie tot 2004 gegeven en ze hebben veel geld achter zich', zegt Keizer.

Arriva is een van de grootste transportbedrijven van Engeland. Uit de dinsdag gepubliceerde jaarcijfers blijkt dat de nettowinst in 1997 steeg met 29,4 procent. Vooral de buspoot deed het uitstekend. De winst voor belasting steeg tot 168 miljoen gulden tegen 113 miljoen in 1996. Volgens de bestuursvoorzitter G. Hodgson is Arriva klaar om in de top-5 van Europese particuliere busbedrijven te belanden.

De Nederlandse Arriva-directeur K. Arends vindt de geplande samenwerking 'een heel goede en logische verbinding.' Aan een herstructurering zullen de bedrijven niet ontkomen, denkt Arends. 'Ik kan het niet helemaal overzien, maar er hebben verstandige mensen naar gekeken. Ik heb nog geen reden om dit af te blazen.'

Hij zegt bereid te zijn voor beide busbedrijven een bedrag op tafel te leggen. Dat zal ook moeten, want Veonn en Hanze zijn volledig in handen van VSN.

Hoeveel Arends wil betalen, wil hij niet zeggen. 'Maar', waarschuwt hij, 'VSN moet wel opschieten, want de toekomst van beide bedrijven ziet er financieel niet goed uit.'

Meer over