Renault brengt concurrentie harde klappen toe met populaire Mégane

De Franse auto-industrie heeft dit jaar flink toegeslagen. De markt groeide de eerste negen maanden van 1997 nauwelijks maar het Franse aandeel daarin steeg van 16,8 procent tot 21,5 procent....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Vooral de Mégane van Renault doet het fantastisch. Die auto, die vorig jaar op de markt kwam, was dit jaar in haar eentje al goed voor een aandeel van 3,9 procent op de Nederlandse markt. Renault zag zijn afzet met 17 procent groeien, vooral dus dankzij de Mégane. Peugeot verkocht 14,5 procent meer. De groei van Peugeot kwam geheel voor rekening van de 205, die dit jaar uit de productie gaat.

Maar aan de top van de ranglijst gaat het nog altijd tussen Opel en Volkswagen. Sinds vorig jaar is VW aan de winnende hand. Samen met het merk Audi boekte VW ruim 57 duizend verkopen, tegen Opel 'slechts' 51 duizend. Volkswagen groeide dit jaar, Opel's afzet kromp. Maar Opel heeft nog wel het meestverkochte type in huis: de Astra met 21 duizend stuks.

Krimpen deed ook de afzet van nummer drie, Ford. De nieuwste van Ford, de Ka, lijkt een succes. Er werden er dit jaar 5790 verkocht. Maar het aantal even grote Fiësta's dat werd afgezet, maakte die winst ongedaan : de verkoop daalde van ruim 11 duizend tot 4600.

De markt was vrijwel stabiel. Vorig jaar werden in negen maanden 393 duizend auto's verkocht, dit jaar 394 duizend. Voor het hele jaar gaan de brancheorganisaties Rai en Bovag uit van 475 duizend nieuwe auto's, vrijwel evenveel als vorig jaar. Maar er worden steeds meer stationcars verkocht. In 1993 waren dat er 33 duizend, nu in negen maanden al 60 duizend ofwel 16,8 procent van het totaal. Ook de ruimtewagen rukt op en neemt nu 5 procent van de markt voor zijn rekening. De afzet van cabriolets verviervoudigde in vier jaar.

In heel Europa hebben de Japanse merken een aandeel van slechts 11 procent, en dat vinden ze te weinig. Op dit moment worden 750 duizend Japanse auto's in Europa gebouwd, maar dat aantal zal de komende jaren fors worden opgevoerd. Mitsubishi wil zijn productiecapaciteit hier (bij NedCar) met 40 duizend stuks opvoeren. Toyota bouwt zijn tweede Europese fabriek, waarschijnlijk in Frankrijk, en de productie in het Britse Burnaston wordt met 110 duizend Carina's opgevoerd. Toyota overweegt ook in Rusland te produceren. Honda gaat buiten Engeland zijn tweede fabriek in Europa neerzetten.

Meer over