Reisconcern TUI saneert om 'Irak'

Recessie en oorlogsdreiging dwingen reisconcern TUI Nederland tot een sanering. Ontslagen zijn aangekondigd. Het concern moet acht miljoen euro bezuinigen....

Van onze verslaggever Theo Nijenhuis

TUI is de grootste speler op de Nederlandse reismarkt met ongeveer tweehonderd reisbureaus, bijna twintig merken (waaronder Arke, Kras, Fit en Holland International) en circa tweeduizend werknemers. Volgens bestuursvoorzitter Louis Frankenhuis dreigen de boekingen terug te vallen naar het niveau van 2002.

De recessie deed de consument al beknibbelen op zijn vakantie-uitgaven, en de kans op een tweede Golfoorlog maakt potentiële vakantiegangers helemaal kopschuw. 'Die dreiging hangt als een grote donkere wolk boven de markt', zegt onderzoeker Ad Schalekamp van het NIPO.

Niet de hele markt zakt in. Opvallend is dat twee bestemmingen het erg goed doen: Amerika en Turkije. De Verenigde Staten zijn niet alleen in trek vanwege de hoge koers van de euro. 'De VS wordt ook gezien als een veilige bestemming', zegt Amerika-specialist Jan Doets. Volgens hem is Turkije in trek omdat het er voor toeristen spotgoedkoop is. 'Angst kan je afkopen.' Meer dan 150 duizend Nederlanders hebben al een vakantie geboekt in Turkije.

Maar daaraan zit een keerzijde. Peter Silbermann, directeur van de Stichting Garantiefonds Reizen (SGR): 'Ik hoor in de wandelgangen dat er nogal wat spijtoptanten zijn, mensen die niet blij zijn dat ze hebben geboekt vanwege de dreigende oorlog in irak.'

Silbermann liet zich afgelopen week kritisch uit over het feit dat de meeste touroperators mooi weer blijven spelen over de moeizame gang van zaken in de reiswereld. Van de duizend bedrijven die bij de SGR zijn aangesloten, lijdt ongeveer eenderde verlies, stelt Silbermann vast.

Er zijn bedrijven waarvan hij zich afvraagt hoe ze zich overeind kunnen houden. Financiële reserves hebben ze niet meer. Ze bestaan bij de gratie van de gewoonte dat de klant voor vertrek betaalt. Van die voortdurende geldstroom die via de touroperator naar luchtvaartmaatschappijen en hotels gaat, kunnen ze net genoeg aftappen om in leven te blijven.

Meer over