Reder Stena Line licht alle veerdiensten door

De rederij Stena Line hangt een reorganisatie boven het hoofd. Half oktober verschijnt een intern rapport over de efficiency bij Stena....

Van onze verslaggever

Theo Nijenhuis

AMSTERDAM

Stena heeft op die route in juni de Discovery ingezet, een catamaran-ferry van 230 miljoen gulden die in ruim drie uur naar Harwich vaart. Het schip is een stevige concurrent van de Kanaaltunnel.

In drie maanden heeft de Discovery honderdduizend toeristen meer vervoerd dan verwacht, vooral Nederlanders. De Nederlandse Stena-dochter verwacht dit jaar 1,2 miljoen passagiers over te varen, 200 duizend meer dan vorig jaar, toen de Stena-dochter acht miljoen gulden verlies leed en Stena Line in totaal 111 miljoen.

De huidige tarieven zijn in de ogen van de maatschappijen laag en Olsson wil dat zijn rederijen dit jaar op zijn minst quitte spelen. Voor de Discovery speelt nog een ander probleem. Tegenover het enthousiasme van de Nederlandse toerist, staat grote terughoudendheid bij de Engelsen.

'De grote trek van de Britten is naar Calais', zegt Stena-directeur P. de Lange. Zij hechten aan de Kanaaltunnel en nog sterker aan de korte oversteek tussen Dover en Calais. Stena vaart ook op die route, maar de concurrentie is moordend.

Stena wil op dergelijke korte routes samenwerken met de Britse concurrent P & O. Samen vervoeren ze 41 procent van de passagiers over het Kanaal, hetzelfde percentage dat de Kanaaltunnel in drie jaar heeft opgebouwd. Maar de Britse autoriteiten dubben al bijna een jaar over de vraag of de twee rederijen wel mogen samenwerken.

Bijna een jaar geleden zijn Stena en P & O door de Europese Commissie beboet omdat ze onderling prijsafspraken hadden gemaakt. Drie Franse maatschappijen en de rederij North Sea Ferries (NSF) werden ook veroordeeld. NSF was voor de helft een Nederlandse bedrijf, maar is vorig jaar volledig eigendom geworden van P & O.

De concurrenten van P & O verwachten dat de Britse maatschappij een van de winnaars wordt in de concurrentieslag op de Noordzee, evenals Stena en Scandinavian Seaways. Maar voor die slag is uitgevochten zullen de tarieven verder omlaag moeten, waarschijnlijk volgend jaar al.

Meer over