nieuws

Reclame van Specsavers misleidt consumenten en zet concurrenten onterecht in kwaad daglicht

Specsavers mag een reclamecampagne voor hoortoestellen niet langer uitzenden. Dat bepaalde de rechter maandag, nadat de branchevereniging een kort geding aanspande. Met de reclames zou de brillen-en hoorzorgketen consumenten misleiden en concurrenten onterecht in een kwaad daglicht zetten.

Een filiaal van Specsavers in Rotterdam. Beeld Hollandse Hoogte / Peter Hilz
Een filiaal van Specsavers in Rotterdam.Beeld Hollandse Hoogte / Peter Hilz

In de reclamespotjes met onder meer pianist Wibi Soerjadi stelt Specsavers dat alle innovatieve hoortoestellen in de winkel worden vergoed. Dat klopt niet zegt de branchevereniging, waar Schoonenberg Hoorcomfort, Beter Horen en Van Boxtel Hoorwinkels deel van uitmaken. ‘Ze vergoeden alleen hun eigen toestellen.’

Naast misleidende informatie zou Specsavers andere audiciens onterecht zwart maken door reclameteksten als: ‘Maar weet u ook dat u daarvoor bij veel andere audiciens soms enorme bedragen betaalt?’ Specsavers wees naar eigen zeggen in de campagne enkel op misstanden binnen de branche. Concurrenten zouden hun klanten expres een hoortoestel zonder dekking aanraden, omdat aan die toestellen meer te verdienen valt.

De rechter heeft branchevereniging, de Kwaliteitsaudiciens genaamd, nu in het gelijk gesteld. De campagne van Specsavers − met de inmiddels omstreden titel ‘de Waarheid’ − moet binnen vierentwintig uur van de radio en tv worden gehaald.

‘Een paar seconden’

‘Onze campagne liep begin april al af’, zegt directeur Remko Berkel. Hij laat weten dat Specsavers het vonnis respecteert. ‘We hadden de innovaties in hoortoestellen nader moeten toelichten’, aldus Berkel. ‘Maar je hebt slechts een paar seconden reclame om dat te doen.’

Ondanks het verbod op de campagne is Berkel blij met het vonnis. 'De rechter heeft erkend dat de door ons genoemde praktijken, waarbij expres toestellen zonder vergoeding worden aangeprijsd, wel voorkomen.’ Specsavers heeft volgens de rechtbank echter niet kunnen aantonen dat ook de bij Kwaliteitsaudiciens aangesloten bedrijven zich daar aan schuldig maken. Waardoor de reclameteksten deze audiciens onterecht in een kwaad daglicht zetten.

De branchevereniging is tevreden met de uitspraak. ‘Het is goed dat het voeren van deze agressieve en misleidende campagne nu juridisch verboden is’, aldus voorzitter Hein Greven. ‘Juist in de hoorzorg is transparantie en goede voorlichting van groot belang.’

De Reclame Code Commissie tikte Specsavers vorig jaar al op de vingers voor misleidende reclame. De brillenketen wekte bij de aanbieding ‘twee hoortoestellen zonder bijbetaling’ de indruk dat klanten met geen enkele betalingsverplichting geconfronteerd zouden worden. In de praktijk kon de zorgverzekeraar een rekening sturen naar de klant voor het resterende eigen risico. De rechtbank Midden-Nederland oordeelt nu ook dat deze vorm van reclame misleidend is.

Meer over