Prins Maurits motor achter elektrische auto

Amsterdam Prins Maurits werkt een jaar lang een dag per week voor het ministerie van Verkeer en Waterstaat om de introductie van de duurzame elektrische auto te bevorderen....

Het leidde deze week tot vrolijke beelden: minister van Verkeer en Waterstaat Eurlings nam plaats in een elektrisch aangedreven stationcar met als passagier de oudste zoon van Pieter van Vollenhoven en prinses Margriet.

De eenakter voor twee heren ging gepaard met de volgende dialoog. ‘Ik leg mijn leven in handen van de minister.’ Waarop een tutoyerende Eurlings antwoordde: ‘Wel een risico hoor, dat kan ik je verzekeren.’ Na het ritje evalueerde Maurits: ‘Het gaat hard, vanaf het begin, het is heel anders rijden.’

Aan Verkeer en Waterstaat de vraag waarom er niet voor een van zijn broers is gekozen. Prins Floris en prins Bernhard jr. hebben een sterker autoprofiel. Ze racen. Vorige maand werd Bernhard door de circuitleiding van Zandvoort geschorst voor roekeloos rijgedrag.

‘Prins Maurits heeft affiniteit met dit onderwerp’, zegt een woordvoerder. ‘Hij heeft iets met innovaties en automobiliteit. En hij opent deuren in binnen- en buitenland, zowel in de wetenschap als in de industrie.’

Zijn bedrijf The Source leent hem uit voor een ‘marktconform bedrag’, waarvan Verkeer en Waterstaat gisteren na een middag zoeken bij benadering nog niet kon vertellen hoe hoog dat is. Anders dan prins Willem-Alexander en prinses Máxima krijgt Maurits geen toelage en moet hij werken voor zijn geld.

Maurits afficheerde zich ooit in een interview met Management Scope als ‘redelijk chaotisch’ met als sterke punten dat hij kan enthousiasmeren en een groot doorzettingsvermogen heeft.

De prins en het E-team gaan nu onder meer bekijken hoe er in de openbare ruimte elektriciteit getankt kan worden. Over de eindigheid van het dienstverband valt nog niets te zeggen, stelt Verkeer en Waterstaat. ‘Over een jaar kijken we verder.’

Meer over