Prijzenslag in beleggen gaat door

De vermogensbeheerder Robeco en de bankverzekeraar Fortis hebben dinsdag grote prijsverlagingen bekendgemaakt voor de aan- en verkoop van effecten via internet....

Van onze verslaggever Geert Dekker

Fortis verlaagt de prijzen voor online beleggen met minimaal 50 procent en heeft de opbouw van de tariefstructuur sterk vereenvoudigd, zo maakte de bankverzekeraar dinsdag bekend.

Robeco presenteerde diezelfde dag een nieuw merk, Younique, dat aantrekkelijk moet worden voor groepen die tot de zogenoemde middenvermogens worden gerekend: klanten die 25 duizend euro of meer beschikbaar hebben om te beleggen. Belangrijk onderdeel van het nieuwe merk is dat de transactiekosten voor fondsbeleggingen worden geschrapt.

Volgens Leni Boeren, de directeur van Robeco Direct (het Nederlandse verkoopkanaal van Robeco), valt daarmee een van de twee bronnen van inkomensten weg. ‘Wat overblijft, is de distributievergoeding die wij ontvangen van de fondsbeheerders. Brengen wij een klant bij een beleggingsfonds aan – van Robeco of van een andere aanbieder – dan krijgen we daar een provisie voor.’

In het begin zal die werkwijze Younique geld kosten. ‘Maar we hopen dat terug te verdienen door meer klanten te trekken.’ De verleiding om slechts fondsen aan te bevelen die hoge provisies uitbetalen, is slechts schijn, aldus Boeren. ‘Daarmee bijten wij onszelf in de staart, want de provisies gaan ten koste van het rendement van de fondsen. Loopt dat rendement terug, dan valt een fonds vanzelf af in de advisering.’

De nieuwe werkwijze is ingegeven door de wens vertrouwen van financiële consumenten (terug) te winnen. Uit gegevens van het marktonderzoeksbureau Forrester blijkt dat 80 procent van de klanten van financiële instellingen er niet op vertrouwt dat banken, verzekeraars en adviseurs het eigen winstbelang ondergeschikt maken aan het belang van de klant. Bedrijven die er wel in slagen dat vertrouwen te winnen, opereren eenvoudig, transparant en stellen zich in hun advisering op als een wijs familielid, aldus Forrester-analist Cliff Condon gisteren bij de Robeco-presentatie.

De tariefsverlagingen voor online beleggen die Fortis bekendmaakte, zijn een reactie op de prijzenslag die twee weken geleden werd ontketend door ABN Amro. Die bank verlaagde toen veel tarieven met meer dan 50 procent en zei voortaan tot de goedkoopste te zullen behoren, ‘wat de markt ook doet’. De Postbank maakte daarop bekend een deel van de transacties gratis te zullen uitvoeren. Later reageerden Binck Bank en ook marktleider Alex Beleggersbank met nieuwe kortingen. Fortis, een kleine marktpartij, zegt nu tot ‘de lagere in de markt’ te behoren.

Meer over