Praatjesmakers

ALS KPN zich aan zijn woord houdt, gaat binnenkort het eerste winstgevende internetbedrijf naar de beurs. 'Wij willen niet gehypt naar de beurs', liet de nieuwe KPN-topman Paul Smits maandag weten....

Niet alleen World Online noteert luttele dagen na de beursgang al ver onder de introductieprijs, ook het nieuwe Britse beursfonds Lastminute.com - waar World Online zojuist een alliantie mee sloot - viel dit treurige lot ten deel. Vorige week voor 380 pence naar de Londense beurs gebracht, zakte het aandeel maandag naar rond de 345.

Terwijl de belangstelling voor de oude economie herleeft, zakken de koersen van verlieslatende internetbedrijven langzaam weg. 'Nieuwe fondsen zullen niet meer zoveel praatjes kunnen hebben, en ze zullen hun introductieprijs niet meer zo avontuurlijk kunnen vaststellen', zo verklaarde een analist dinsdag tegenover het persbureau Bloomberg.

Wat twee maanden geleden nog klonk als een toverformule voor gegarandeerd succes - Geldgebrek? Internet! Beursgang! - lijkt een aantal bedrijven nu noodlottig te worden. Misschien volgden zij al te enthousiast het adagium 'de kost gaat voor de baat uit'. De beleggers lijken daar nu even niet meer in te geloven.

Terwijl Duitsland zich nog opmaakt voor de 'gehypte' beursgangen van praatjesmakers zoals internetzoekmachine Lycos en provider T-Online, vliegen verlieslatende internetbedrijfjes in de Verenigde Staten inmiddels de rotte eieren en tomaten om de oren. Internet-kruidenier Peapod wordt zelfs door een van zijn aandeelhouders ge-sued omdat het bedrijf een verkeerde voorstelling zou hebben gegeven van zijn financiële positie en de beurskoers van Peabod halveerde.

Trekken Nederlandse internetbedrijven hier hun lessen uit? Welnee. Softwaremaker TIE, dat begin deze maand als eerste 'internetbedrijf' naar het Damrak toog, gaat vrolijk door op de leest van de nieuwe economie: de opbrengst van de - toen nog wel - succesvolle beursgang wordt besteed aan een Amerikaanse overname waarmee TIE zijn omzet meer dan verdubbelt. Ondertussen zakt de koers van TIE gestaag richting introductieprijs.

World Online, dat eveneens naar de beurs ging om er geld voor groei op te halen, laat al wekenlang geen dag voorbij gaan zonder een nieuw samenwerkingsverband of een acquisitie aan te kondigen. Getronics, Endemol, Novartis, Localtel en zelfs Microsoft heeft Nina Brink weten te strikken. Sinds de beursgang voegde het bedrijf alweer Lastminute.com en Ericsson aan zijn lijst met partners toe.

Beleggers die zich naarstig afvragen wat al deze dwarsverbanden voor hen en vooral ook voor de beurskoers betekenen, wachten op een 'klapper'. 'We zullen iets van World Online horen over hoe ze hun strategie gaan invullen. Dan zal de koers stijgen', aldus een hoopvolle particulier die 34 aandelen heeft bemachtigd, maar die nog niet met winst heeft weten te verkopen.

Ondertussen wekken beleggingsanalisten niet de indruk dat het snel weer goed komt met bedrijven die eerst geld uitgeven en vervolgens pas winst maken. De ommekeer komt uit onverwachte hoek: een medewerker van ABN Amro, de bank die de beursgang van World Online met overtuiging heeft begeleid.

'We hebben al even niet meer in internetbedrijven geïnvesteerd vanwege het gevaar dat ze in de niet al te verre toekomst een nutskarakter krijgen', merkte Felix Lanters van ABN Amro's Asset Management op tegenover Bloomberg. 'Hun diensten worden een bulkproduct.'

Overwegen talloze internetbedrijven met grootse plannen maar zonder winst de gang naar de beurs, KPN doet het anders. Voordat de providers Xs4all, Planet Internet en Het Net samen met de Hobby Computer Club en de spelletjesactiviteiten Mplayer naar de beurs mogen, moeten ze een goed rendement boeken.

'Het is onze policy om eerst een bedrijf met handen en voeten te hebben dat interessant is om te koppelen aan andere bedrijven die in dezelfde sector actief zijn', aldus een woordvoerder. 'Je moet eerst iemand zijn om iemand anders te kunnen kopen.'

Zo introduceert het ouderwetse KPN nieuwe adagia in de nieuwe economie.

Meer over