Pinnen met kinderen, huisdieren en vakantiefoto’s

Meer dan 135 duizend rekeninghouders van de Postbank hebben de afgelopen maand hun kinderen, hun hond of een vakantiefoto op hun bankpas laten zetten....

‘Ik zie het initiatief op internet op de vreemdste plaatsen opduiken’, zegt de Postbank-woordvoerder. ‘Bijvoorbeeld bij een zweefvliegclub en een kanoclub waar het idee enorm aanslaat en de leden elkaar vertellen over de pasjes.’

Sinds een kleine maand kunnen Postbankklanten voor 9,75 euro hun betaalpas laten verfraaien met een eigen afbeelding. Volgens de bank past het in de trend van het personaliseren van massaproducten. De ING-dochter wil niet kwijt of de verkoop van de bedrukte passen winst oplevert. Een nieuwe pas zonder afbeelding kost 7,50 euro.

Tot eind november konden rekeninghouders een gratis pasje met opdruk aanvragen via internet. Ruim 50 duizend snelle klanten wisten zo’n gratis pasje te bemachtigen.

De Postbank is de eerste Nederlandse bank met deze service. SNS Bank biedt deze mogelijkheid sinds kort ook, maar kan de eerste pasjes pas tegen Kerstmis leveren. Een ander verschil is dat de eigen foto driekwart van de SNS Wereldpas beslaat. Bij de Postbank komt de afbeelding op de gehele pas. Naam, gironummer, Postbankleeuw en Maestrologo staan in de afbeelding.

Postbank en SNS Bank hebben het idee afgekeken van Angelsaksische banken. ‘In Engeland heeft de Abbey Bank al enige tijd succes met persoonlijke passen’, zegt de SNS-woordvoerder. SNS Bank rekent in tegenstelling tot de Postbank geen extra kosten voor de versierde pas. Een SNS Wereldpas met of zonder foto kost standaard 12 euro per jaar.

Niet elk ontwerp is welkom. De Postbank heeft een waslijst met onderwerpen die niet door de beugel kunnen. Zo zijn popsterren, stripfiguren, kunstwerken en gedichten niet toegestaan vanwege portretrecht of auteursrechten. Andere taboes zijn naaktfoto's, religieuze teksten en afbeeldingen van geweld, alcohol en drugs. Wie een pasfoto op zijn pasje wil, krijgt ook nul op zijn rekest. ‘Zo willen we voorkomen dat andere identiteitsbewijzen worden nagemaakt. Denk aan een NS-kortingskaart’, aldus de woordvoerder van de Postbank.

Er komen zelden ontwerpen binnen die we moeten weigeren, stelt de Postbank. ‘Soms sturen we een ontwerp terug omdat er een logo van een bekend merk op staat. Dan mag niet volgens het merkenrecht. Studenten willen bijvoorbeeld een pasje met het beeldmerk van Heineken.’

Meer over