'Piloten Turkish Airlines werden vroeg gewaarschuwd'

De piloten van het bij Schiphol neergestorte vliegtuig van Turkish Airlines hebben in de laatste fase van hun vlucht meermaals waarschuwingssignalen gekregen. Dat staat in een tussenrapportage van de Onderzoeksraad voor Veiligheid.

Volgens de raad kregen de piloten boven Flevoland de eerste keer het signaal te horen dat de zogenoemde landingsconfiguratie (de stand van het landingsgestel, de vleugelkleppen en dergelijke) niet in orde was. ‘Later tijdens de nadering (van de landingsbaan, red.) was de geluidswaarschuwing nog enkele malen te horen’, schrijft de raad op basis van de gegevens die op de cockpit voice recorder staan.

De waarschuwingen werden automatisch afgegeven omdat de linker radiohoogtemeter stuk was. Dit apparaat meet de hoogte tussen het toestel en de grond. De hoogtemeter bleef eerst op 8.191 voet (2.497 meter) staan, ook toen het toestel lager dan die hoogte ging vliegen. Op 1.950 voet (594 meter) gaf de hoogtemeter opeens aan dat het toestel vlak boven de grond was en bleef het op die waarde steken tot kort voor de crash.

Niet handmatig
Omdat de piloten niet overgingen op een handmatige landing, handelde het automatische gashendelsysteem alsof het toestel bijna was geland en nam het gas terug. De snelheid werd daardoor te laag. De piloten kregen dit vermoedelijk te laat door.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid had al een week na het ongeluk bekendgemaakt dat het trage reageren van de piloten op het defect vermoedelijk de oorzaak van de crash was. De oorzaak van de geluidswaarschuwingen en de reactie van de piloten worden nog nader door de raad onderzocht.

Eerdere vluchten
Op de digital flight data recorder zijn de gegevens van negen eerdere vluchten opgenomen. Tijdens twee eerdere vluchten nam het automatische gashendelsysteem op dezelfde manier gas terug als tijdens de laatste vlucht. Hoe daarop toen door de piloten is gereageerd, is ook nog onderwerp van onderzoek.

Bij de crash op 25 februari in een weiland op 1,5 kilometer van de landingsbaan kwamen vijf passagiers en vier bemanningsleden om het leven en raakten 86 mensen gewond.

Meer over