Petitfourtje verslaan moorkop en tompouce

De bakker moeten vroeger opstaan. De ondernemer trekt 55 procent van zijn klanten in de ochtend. Naarmate de dag vordert, wijken zijn klanten uit naar de supermarkt....

Al jaren verliezen bakkers, overigens net als slagers en groenteboeren, marktaandeel aan de supermarkt. Brood wordt aangeschaft bij de super (63,8 procent), de bakkerswinkel (26,0), de markt (3,5), de bakker aan huis (3,3) of op andere plaatsen (3,5 procent). Voor banket ligt dat iets gunstiger: super (50,1), bakkerswinkel (38,4), markt (2,4), bakker aan huis (2,1) en overig (7,1).

Bakkers profiteren ook te weinig, zo waarschuwt J. Holla van het marktonderzoeksbureau GfK Nederland in het blad Bakkerswereld, van de populariteit van artikelen als broodsnacks en voorgebakken brood. En terwijl klanten op zoek zijn naar ciabatta's, focaccia's of 'kampioentjes', zijn de meeste bakkers al dik tevreden met hun maanzaadbolletjes, meergranenbrood en hun 'broodjes van Vermeer'.

Het eerste kwartaal is de verkoop van gebak door de bakkers wel toegenomen. Er werd 31 procent meer 'nat' gebak verkocht. In trek waren kersenvlaai (ten koste van rijstevlaai), mokka-, bavarois- en vruchtentaarten (ten koste van appel- en slagroomtaarten) en slagroomschnitten (ten koste van vruchtenschnitten). Bij klein gebak wonnen de petit fourtjes van de moorkopen, Bossche bollen en tompoucen.

De bakker moet het toch hebben van de betere spullen. Dat blijkt ook uit het kooppatroon. Op donderdag en vrijdag hebben bakkers de minste klanten. Die gaan dan bunkeren in de supermarkt. De eerste dagen van de week trekt de bakker. Zaterdag/verwendag is, als 35 porcent van de weekomzet wordt gedraaid, 'een topper' voor de bakker.

Om de bakkers een hart onder de riem te steken, zegt Holla nog dat supermarkten met ruimere openingstijden niet echt veel extra klanten trekken. 'Hij suggereerde dat de supermarkten door positieve geluiden over de avondverkoop te laten horen, meer winkels willen bewegen in de avonduren open te blijven. Dan wordt het aantrekkelijker om te gaan winkelen.' Niks voor bakker, lijkt de suggestie.

Meer over