Update

Persoonlijke gegevens PlayStation-gebruikers ontvreemd

Een hacker heeft twee dagen lang de beschikking gehad over persoonlijke gegevens van miljoenen gebruikers van het PlayStation Network (PSN). Hoewel daar geen aanwijzingen voor zijn, sluit Sony niet uit dat er daarbij ook creditcardgegevens ontvreemd zijn.

Thomas van der Kolk
null Beeld reuters
Beeld reuters

De beveiliging van het online netwerk van de spelcomputer van de Japanse fabrikant werd tussen 17 en 19 april gekraakt. De hacker had zich toegang verschaft tot spelersgegevens als namen, adressen, e-mailadressen en geboortedata.

PSN, dat wereldwijd 77 miljoen gebruikers telt, werd vervolgens meteen door Sony voor onbepaalde tijd offline gehaald. Er wordt gewerkt aan een betere beveiliging. Gebruikers wordt aangeraden hun bankrekening extra nauwlettend in de gaten te houden en hun wachtwoord van het PSN te wijzigen zodra het netwerk weer beschikbaar is.

Grootste datadiefstal ooit
Volgens beveiligingsexperts gaat het waarschijnlijk om de grootste datadiefstal ooit, zeker als blijkt dat er creditcardgegevens zijn gestolen. Het kostte Sony een paar dagen om de omvang van de kraak onder ogen te zien. Een extern bedrijf onderzoekt nu wat er precies is misgegaan.

Het online netwerk ligt nu al twee weken plat. Dat betekent dat gamers met een PlayStation 3 of PlayStation Portable slechts beperkte mogelijkheden hebben om online spellen te spelen en te kopen. Sony verwacht binnen een week een groot deel van het lek te kunnen dichten.

Sony waarschuwt haar klanten ondertussen om niet in te gaan op verdachte oproepen via telefoon of e-mail, die uit naam van het bedrijf worden gedaan. Sony vraagt nooit om creditcardnummers van haar klanten.

Woedende reacties
Het nieuws van het gelekte netwerk leidde op internetfora tot woedende reacties van gebruikers. 'Het feit dat jullie zo lang gewacht hebben om deze informatie met de klanten te delen, is betreurenswaardig. Schaam jullie', aldus ene Korbei83. 'Als jullie zo omgaan met mijn creditcardgegevens, krijgen jullie ze nooit meer!'

Maar niet alleen spelers hebben last van het platleggen van het netwerk, ook kleine onafhankelijke spelontwikkelaars ondervinden er nadeel van. Zij maken vaak spelletjes die via het netwerk tegen betaling kunnen worden gedownload, en zijn dus financieel afhankelijk van.

Ontwikkelaar Q-Games, dat ondermeer Shooter 2 en PixelJunk ontwikkelde, zegt tegenover de website Game Informer dat het bedrijf een financiële tegenslag heeft omdat hun spellen al weken niet meer gedownload worden.

Meer over