Peijs tekent contracten Betuwelijn

Minister Peijs van Verkeer heeft een overeenkomst gesloten met vier partijen over de exploitatie van de Betuwelijn, de goederenspoorlijn tussen de Rotterdamse haven en Duitse grens....

Spoorbeheerder ProRail gaat samen met goederenvervoerder TowRail en de havenbedrijven uit Amsterdam en Rotterdam de spoorlijn uitbaten. Hun gezamenlijke onderneming Green Tulip Railway Company (GTRC) krijgt een vergunning voor vijf jaar. De Betuweroute gaat volgens planning op 1 januari 2007 open.

Het akkoord was een zware bevalling. De Tweede Kamer veegde een eerder voorstel van Peijs, waarbij de exploitatie naar ProRail en het Havenbedrijf Rotterdam zou gaan, van tafel. Het Rijk zou in de aanloopperiode 64 miljoen euro moeten bijpassen. Parlementariërs vonden dat onacceptabel aangezien de aanlegkosten van de Betuwelijn ook al miljarden bedragen. In het nieuwe voorstel is de overheidsbijdrage teruggeschroefd naar 35,6 miljoen euro over een periode van vijf jaar. De Tweede Kamer ging mokkend akkoord.

Op verzoek van de Kamer brengt GTRC ‘kostendekkende’ tarieven in rekening, aldus Peijs. Daardoor zijn transportbedrijven straks op de Betuweroute veel meer geld kwijt dan nu het geval is op het bestaande spoor. Om ervoor te zorgen dat vervoerders toch gebruikmaken van de spoorlijn, worden kortingen op de tarieven voor het bestaande spoor onmogelijk gemaakt.

Daardoor wordt vervoer over het bestaande net wel duurder. Peijs betreurt de vraaguitval die daardoor ontstaat omdat meer vervoerders hun spullen over de weg zullen vervoeren ‘en Nederlandse havens mogelijk lading verliezen.’

Ze onderzoekt daarom een speciale compensatieregeling. Een vervoerder die op het bestaande spoor twee tot drie keer aan de kant moet om een personentrein voor te laten, kan gecompenseerd worden voor de geleden schade. Een dergelijke regeling kost jaarlijks circa twee tot drie miljoen euro en trekt - in tegenstelling tot kortingen - geen extra vervoerders aan, denkt Peijs.

Volgens de railvervoerder Railion gaat straks veertig procent van het spoortransport niet over de Betuweroute. FNV Bondgenoten waarschuwde maandag nog voor het verlies van duizenden banen als de spoorheffing fors zou stijgen. Railion en de vakbond pleiten voor een overgangsregeling voor de komende jaren, zodat grote, sprongsgewijze verhogingen van de heffing worden voorkomen.

Meer over