PROFIELStripe

Patrick en John Collison, de tienermiljonairs die het opnemen tegen Adyen

Nooit eerder was een Silicon Valley start-up al voor de beursgang zoveel waard. De Amerikaanse internetkassa Stripe, opgericht door twee Ierse broers, is vastberaden de Nederlandse beurslieveling Adyen te verslaan.

Van gesjeesde studenten tot internetmiljardairs, de broers John (l) en Patrick Collison.  Beeld Bloomberg via Getty Images
Van gesjeesde studenten tot internetmiljardairs, de broers John (l) en Patrick Collison.Beeld Bloomberg via Getty Images

In hun tienerjaren werden ze miljonair. Als twintigers kregen ze het predicaat van ’s werelds jongste selfmade miljardairs. Nu zijn de Ierse broers Patrick en John Collison respectievelijk 32 en 30 jaar oud en het geld blijft binnenklotsen.

Sinds zondag wordt hun internetkassa Stripe op 95 miljard dollar (80 miljard euro) gewaardeerd. Dat is aanzienlijk meer dan de Nederlandse oogappel en concurrent Adyen. Meer ook dan Facebook voordat het naar de beurs ging. Internationaal hoeft Stripe alleen het Chinese ByteDance, moederbedrijf van TikTok, en de Ant Group van de in ongenade gevallen zakenman Jack Ma voor zich te dulden.

Gesjeesde studenten

Het doel van Stripe is niets minder dan de ‘economische infrastructuur van het internet’ te bouwen. De wortels van het bedrijf liggen in een schilderachtig Iers dorpje aan het water van Loch Derg. De broers Collison groeien op in het amper 100 inwoners tellende Dromineer. Nog voor ze naar de universiteit gaan, verkopen ze hun eerste start-up. Automaction, een softwarebedrijf dat handelaren op veilingsite eBay het leven makkelijker maakt, levert ruim 3 miljoen euro op.

Genoeg om er lekker op los te feesten, maar dat blijkt van korte duur. Patrick keert het Massachusetts Institute of Technology de rug toe. John houdt het na zijn eerste jaar op Harvard voor gezien. In 2010 richten de gesjeesde studenten in San Francisco Stripe op. Tot de vroege investeerders behoren onder anderen Peter Thiel (PayPal) en Elon Musk (Tesla).

Trump-campagne

Stripe is een betaaldienstverlener, net als Adyen en Mollie in Nederland. Het verzorgt het grotendeels onzichtbare leidingwerk dat bedrijven in staat stelt geld te verdienen op internet. De onderneming handelt niet alleen betalingen af, maar waakt ook voor fraude en helpt klanten hun schat aan consumentendata te gebruiken. In ruil pikt Stripe van elke transactie een graantje mee.

Hoeveel dat precies oplevert, blijft onduidelijk. Omdat Stripe niet beursgenoteerd is, hoeft het niet met de billen bloot over omzet en winst. Wel is duidelijk dat de coronacrisis de groei van het inmiddels 2.500 werknemers tellende bedrijf in een stroomversnelling heeft gebracht. Tot de klantenkring behoren bekende namen als Zoom, Deliveroo, Amazon en Instagram. Ook de Trump-campagne maakte, van de verkoop van Make America Great Again-petjes tot donaties om de verkiezingsuitslag aan te vechten, gebruik van de diensten van Stripe. Begin dit jaar zette de onderneming een punt achter die samenwerking, naar aanleiding van de bestorming van het Capitool.

Europa veroveren

De grote vraag is hoe terecht de populariteit van betaaldienstverleners als Stripe is. Of vormt zich hier een nieuwe zeepbel, die vroeg of laat moet knappen? Merkwaardig is het wel dat een bedrijf als Adyen meer kost dan de twee traditionele grootbanken ING en ABN Amro samen. Dat terwijl de winst bijna tien keer zo laag is als die van ING.

De verwachtingen van investeerders voor de toekomst zijn blijkbaar zó hooggespannen, dat het in hun ogen de torenhoge waarderingen rechtvaardigt. Aan de ambities van Stripe zal het niet liggen. De ‘financiële supermarkt van de interneteconomie’, zoals de Wall Street Journal het noemde, biedt naast betalingsverkeer al leningen aan. Samen met Goldman Sachs en Citigroup ontwikkelt Stripe ook andere bancaire diensten. Zo kunnen onlinewinkels hun klanten straks een bankrekening aanbieden. Plus betaalkaarten met eigen logo.

Een ander plan zal aan het Amsterdamse Rokin, waar concurrent Adyen zetelt, met enige zorg worden gevolgd. Bij haar nieuwste investeringsronde heeft Stripe 600 miljoen dollar aan vers kapitaal opgehaald. De Amerikanen willen dit geld gebruiken om vanuit hun vestiging in Dublin Europa te veroveren. Naar eigen zeggen zijn sinds de start van de coronacrisis reeds 200 duizend Europese bedrijven aangesloten op het platform. ‘De groeimogelijkheden van de Europese markt zijn enorm’, stelt John Collison in een persbericht.

Ondertussen blijven hij en zijn compagnon ook gewoon twitteren over walrussen en de vliegtuigen waarin ze hun hobby uitleven (John) of de indrukwekkende leeslijst met klassiekers die ze afwerken (Patrick). Tienermiljonair zijn ze allang niet meer. Sinds de laatste kapitaalinjectie wordt hun vermogen geschat op 11,4 miljard dollar (9,6 miljard euro). Per broer.

Meer over