Parijzenaars staan weer probleemloos in de file

Gelaten accepteerden de Parijzenaars woensdag het verbod om met hun even nummerborden te gaan rijden. Hier en daar was nog een moeder te zien die haar twee kinderen bij wijze van bagage had meegenomen om ondanks haar even nummerbord alsnog door te kunnen gaan voor een carpoolster....

Van onze correspondent

Martin Sommer

PARIJS

Anderen waren midden in de nacht opgestaan om vóór half vijf 's ochtends hun kantoor in het centrum te hebben bereikt, het moment dat de noodmaatregel gisterochtend inging. En af en toe reed een zondaar in zijn eentje met een even nummerbord, om genadeloos door een van de duizend extra ingezette gendarmes uit de verkeersstroom te worden geplukt.

De gendarmes waren mild, want nergens deelden ze de in het vooruitzicht gestelde boete van negenhonderd franc uit. Dat zou vandaag wel gebeuren, maar de luchtkwaliteit was inmiddels zoveel verbeterd dat iedereen weer probleemloos in de file mag gaan staan.

De noodmaatregel om de even nummers de toegang tot de stad te verbieden - 30 september was een even dag, vandaar - hing samen met een hoeveelheid stikstofdioxide die het 'niveau 3' (400 microgram per kubieke meter lucht) dinsdag ver oversteeg. De beslissing in te grijpen was eerder een politiek dan een feitelijk succes.

De Parijse politie stelde vast dat het autoverkeer ongeveer 20 procent minder was dan normaal. Geen spectaculair verschil. Desondanks was gisterochtend het gehalte stikstofdioxide aanzienlijk gedaald, tot onder niveau 1 (minder dan 200 microgram stikstofdioxide per kubieke meter lucht). Die daling was vooral te danken aan het windje dat in Parijs en omgeving was opgestoken.

Niettemin keek de Groene minister Dominique Voynet gisteravond erg opgeruimd, en niet alleen omdat zij én premier Jospin per elektrisch voortbewogen auto naar de ministerraad in het Elysée waren gegaan. Tijdens het journaal feliciteerde ze de Parijzenaars met hun 'burgerzin' - een felicitatie die ook een beetje voor haarzelf was.

Want bij de vorige keer dat alarmfase 3 werd afgeroepen, in augustus (toen wegens het ozongehalte), was de minister met vakantie in Ierland en had ze haar draagbare telefoon uitgeschakeld. Haar standpunt was toen nog dat van de oppositie waartoe ze tot juni behoorde.

Het afwisselend verbieden van de helft van het autopark, een stap die door haar rechtse voorgangster Corine Lepage in wettige vorm was gegoten, was volgens de oppositie-Voynet niet meer dan symptoombestrijding. 'Onuitvoerbaar' en 'ineffectief'. Maar toen de nood aan de man kwam en minister Voynet niet thuis gaf, kreeg ze flinke kritiek te verduren. Ook van haar eigen Groenen.

Dit keer heeft ze tijdig laten zien 'iets' te kunnen doen aan de vervuiling van de hoofdstad, waarover iedereen steen en been klaagt. Mét de steun van premier Jospin. Haar werkelijke bedoeling is het aanpakken van dieselmotoren middels een hogere brandstofbelasting. Op dat stuk heeft ze onlangs een nederlaag geleden tegen de communistische minister van Transport Gayssot - die als enige bewindsman gisteren géén goedkeurend geluid heeft laten horen.

Met dezelfde Gayssot ligt nog een conflict in het verschiet: Voynet meent dat een 'groene pastille' (een sticker) die op vieze dagen uitsluitend schone auto's toestaat in Parijs te rijden, veel effectiever zou zijn dan de afwisseling van even en oneven nummerborden.

Minister Gayssot wordt zwaar bewerkt door de transportlobby om de 'groene pastille' tegen te houden. Op het ministerie spreekt men van een 'ware oorlog om vast te stellen wie al of niet het recht zou krijgen op een groene pastille'. Volgens Transport horen auto's met dieselmotor daar ook bij, volgens Milieu beslist niet. 'Niveau 3' heeft minister Voynet zonder twijfel extra munitie opgeleverd in haar strijd met collega Gayssot.

Meer over