Overslagbedrijf Westport kondigt ontslagen aan; Verbulking cacao eist nieuw slachtoffer haven

Na de havenpool SHB is nu het overslagbedrijf Westport slachtoffer van het feit dat de cacao-overslag steeds vaker in bulk plaatsvindt....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Die teruggang zal niet ophouden bij Westport. Het bedrijf is in Amsterdam nog steeds de grootste wat betreft cacao-overslag in zakken, maar het wordt angstwekkend snel minder. Vorig jaar 160 duizend ton, dit jaar als het meezit 90 duizend.

'Er zal nog een complete saneringsronde volgen onder overslagbedrijven', denkt commissaris M. Versteeg van Westport. 'Maar iedereen kon het zien aankomen toen we in 1994 begonnen met vervoer van cacao in bulk.' Eén man in de bulk kan evenveel lossen als tien man in de zakken.

Het leeuwendeel van het stukgoed bestaat uit cacao. Als die sector overstapt op bulk, dan decimeert dat de stukgoedoverslag in Amsterdam. Versteeg: 'Er wordt 500 duizend ton cacao in Amsterdam overgeslagen. Daarvan is 350 duizend ton voor Cargill en Archer Daniels Midland, de twee groten. Die doen alles in bulk.'

'Overslag in bulk is tientallen procenten goedkoper dan in zakken', zegt Versteeg. Het is dus meer een wonder dat het zo lang heeft geduurd. 'De industrie is vijftig jaar lang aartsconservatief geweest, ambachtelijk. Nu komt er een meer industriële benadering.'

De overgang van de oude vertrouwde zakken naar moderne bulk heeft grote gevolgen voor de kwaliteitscontrole. In Amsterdam, al eeuwenlang de grootste cacaohaven ter wereld, werden de zakken gecontroleerd; verkeerde werden eruit gehaald. Nu scheepsruimen volgestort binnenkomen, werkt dat niet meer; nu moet de controle al bij de leverancier plaats vinden.

Versteeg is directeur van Cornelder's Controling en Veem CCV, dat behoort tot de grote Cornelder-groep. Cornelder bezit 50 procent van de aandelen van Westport.

Bij CCV heeft Versteeg tijdig de bakens verzet, en de controle naar Afrika verplaatst. 'Daar werken nu zeventig man. Eerst alleen in Ivoorkust, maar nu ook in Ghana en Kameroen.' In Amsterdam heeft CCV nog 75 man aan het werk.

Nederland is een voorloper in de verbulking van de cacao. Franse, Duitse, Belgische en Zwitserse afnemers willen er nauwelijks aan, en in Amerika houdt de overheid het nog altijd tegen. 'Vanwege die controle-problematiek', zegt Versteeg.

Bij Westport Terminal heerst vrijdagmiddag drie uur al een weldadige rust. Een Russisch schip is net leeggehesen, de baaltjes liggen opgetast in het pakhuis. Eén van de werknemers erkent onmiddellijk: 'Het is erg rustig, we zitten vaak stil.' Weliswaar kan Westport containers lossen, maar andere terminals zijn daar beter voor toegerust. Bovendien werden de containers vaak nog door Westport leeggehaald om alsnog in baaltjes naar de verwerker te brengen. 'Dan heb je werk, en dan verdien je geld.'

Maar dat neemt zienderogen af. Tot voor kort leende Westport veel mensen van de havenpool in, nu niemand meer. De arbeiders krijgen elk jaar naast hun vakantiedagen zo'n dertig atv-dagen, die moeten worden opgenomen als er weinig werk is. Vorige week gingen aldus de laatste atv-dagen op. Ook alle compensatiedagen, opgebouwd door incidenteel overwerk zijn opgebruikt. Als er nu geen werk meer is, wordt het voor de baas kiezen: meeklaverjassen of reorganiseren.

Westport heeft de laatste drie jaren drie miljoen gulden verloren. Het eigen vermogen zakte van 2 miljoen naar iets onder nul. Dit jaar wordt opnieuw flink geld verloren.

Niet bekend

Meer over