'Overdracht belang Transavia naar moederbedrijf kan goed zijn'

Het zou best goed kunnen zijn voor Air France-KLM als KLM een deel van haar aandelen in prijsvechter Transavia aan zijn moedermaatschappij verkoopt. De Franse-Nederlandse vliegtuigmaatschappij wordt er als geheel beter van.

Staatssecretaris Sharon Dijksma bij overleg luchtvaart in gesprek met PVV Kamerlid Dion Grauss. Beeld anp
Staatssecretaris Sharon Dijksma bij overleg luchtvaart in gesprek met PVV Kamerlid Dion Grauss.Beeld anp

Dit zeggen minister Jeroen Dijsselbloem (Financiën) en staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) in een woensdag gepubliceerde brief aan de Kamer. KLM staat mogelijk een minderheidsbelang af aan Transavia Company, een nieuw onderdeel dat direct onder de holding in Parijs valt.

De Franse top wil dat Transavia, nu voor het grootste deel in Nederlandse handen, een aparte dochter onder de groep wordt. Zo kan Transavia een Europese prijsvechter worden die zich kan meten met Easyjet en Ryanair. Nu hebben de Fransen en de Nederlanders ieder hun eigen Transavia. De een vliegt vanuit Frankrijk, de ander vanuit Nederland. Onderdeel van het aanvalsplan is bases buiten deze landen te openen. Inzet van de strijd is onder welke vlag dat moet gebeuren.

Centralisatie klinkt logisch, maar ligt zeer gevoelig bij KLM en de Kamerleden die het voor de Nederlandse vliegers opnemen. Transavia is afkomstig uit Nederland. Zeggenschap naar het concernbestuur overhevelen wordt door de KLM-sympathisanten uitgelegd als het zoveelste bewijs dat 'Nederland' binnen het bedrijf steeds minder te vertellen heeft.

Ruzie over kasgeld

Verder verkoopt Transavia Nederland zijn belang van 40 procent in Transavia Frankrijk. De aandelen gaan naar Transavia Company en niet naar Air France (aandeelhouder Transavia Frankrijk), blijkt uit de Kamerbrief.

Begin dit jaar was er al ruzie over de 1 miljard euro kasgeld van KLM. Het hoofdkantoor van Air France-KLM wilde dat naar zich toe trekken. Dat ging toen niet door.

In de eerste helft van dit jaar was Transavia was goed voor 450 miljoen euro omzet. De Fransen hebben 20 vliegtuigen, de Nederlanders 33. De prijsvechter maakt waarschijnlijk pas in 2018 winst.

Meer over