Opsplitsing Rover wekt verbijstering

Tot grote woede van de Britse vakbonden en tot grote teleurstelling van de Britse regering, heeft het Duitse autoconcern BMW donderdag definitief besloten de hele Rover Group op te splitsen....

De Londense investeringsmaatschappij Alchemy, een groepje financiële avonturiers dat al met succes opereerde in de juwelen-, doe-het-zelf- en horecabranche, zal de productie van de Rover en de sportwagen MG overnemen. BMW blijft zelf de Mini produceren. En tot ieders verrassing zal BMW ook de terreinwagens van Land Rover van de hand doen. Deze lucratieve poot van het concern komt mogelijk in handen van Ford of General Motors.

BMW kocht Rover in 1994, maar de aankoop werd een totaal fiasco. De Duitse autofabrikant verloor ruim 11 miljard gulden in Engeland. Donderdag maakte BMW bekend nog eens een extra voorziening van 7 miljard gulden op de verkoop van Rover te nemen, zodat de totale rekening tegen de 20 miljard gulden komt. BMW heeft hierdoor over 1999 een fors verlies moeten slikken.

De extra voorzieningen zijn nodig om de koper van de fabriek Longbridge in Zuid-Birmingham, de grootste autofabriek in Groot-Brittannië, een helpende hand te bieden met een ongetwijfeld kostbare en door vakbonden zeer gevreesde sanering. Alchemy zal onder de nieuwe naam van MG Car Company hier de productie van de Rover-modellen 25 en 45 en de sportwagen MG voortzetten. De productie van het Rover-model 75 die nu nog in Oxford wordt gemaakt, zal in de loop van dit jaar naar Birmingham worden overgebracht. Alchemy-directeur John Moulton maakte er gisteren geen geheim van dat de fabriek zal worden afgeslankt. 'Wij worden een middelgrote autofabrikant.' Alchemy wil de fabriek hierdoor weer snel winstgevend maken en dan weer verkopen.

De Longbridge-fabriek geeft nu direct werk aan bijna tienduizend werknemers, maar in totaal zijn volgens de bonden zo'n vijftigduizend werknemers van het reilen en zeilen van deze autofabriek afhankelijk. BMW houdt zelf de fabriek in Oxford die geschikt wordt gemaakt om het nieuwe model van de Mini te gaan produceren.

BMW dreigde vorig jaar al zelf de fabriek in Longbridge te sluiten. De Britse regering kwam toen met steun van 540 miljoen gulden over de brug in ruil voor de belofte van investeringen, maar de Europese Commissie heeft daar nog steeds geen toestemming voor gegeven.

Meer over