Economie

Oplichters profiteren van bloeiende onlineverkoop

Onlineshoppen heeft door de pandemie een enorme vlucht genomen, maar daarmee nam ook de digitale fraude toe. Een op de tien Nederlanders is misleid tot het kopen van een namaakproduct, wereldwijd gaat bij de handel in vervalste goederen 4 miljard euro om.

null Beeld Arie Kievit
Beeld Arie Kievit

‘Dat betreft alleen al farmaceutische producten, koop dus nooit een medicijn op het internet’, zegt Paul Maier, die als directeur bij de European Union Intellectual Property Office (EUIPO) toeziet op de inbreuk van intellectuele eigendomsrechten.

Uit cijfers van Eurostat blijkt dat 70 procent van de Europeanen in 2020 online winkelde, maar eenderde vroeg zich af of de producten die ze kochten wel echt waren. Van de totale invoer aan goederen in Europa met een waarde van 121 miljard euro bleek 6,8 procent te bestaan uit vervalste producten. ‘De cliënt wordt er te gemakkelijk ingeluisd’, stelt Maier.

India

Tijdens de coronacrisis constateerde de EUIPO een toenemende verspreiding van nagemaakte geneesmiddelen, zoals antibiotica en pijnstillers. ‘Een pilletje is simpel na te maken’, aldus Maier. ‘Het vervalste medicijn of prestatiebevorderend middel werkt vaak niet of kan ernstige gezondheids- en veiligheidsrisico’s vormen. India produceert de meeste namaakmedicijnen ter wereld, gelukkig kunnen we de invoer van buiten Europa goed reguleren.’

De EUIPO maakt zich ook zorgen over de fraude bij de productie van mondkapjes. ‘We hebben miljoenen vervalste mondkapjes gezien, het was één grote hoax’, stelt de Franse directeur Maier. ‘We hebben echt containers vol met nagemaakte rotzooi tegengehouden’.

Van cosmetica tot kleding, speelgoed, dranken en de voedselindustrie; overal rukken de vervalste producten op. Maier: ‘We zagen nagemaakte whiskymerken, waardoor mensen in Tsjechië doodziek en soms zelfs blind werden.’

Stuntprijzen

Je kunt alles namaken en daarom is strenge regelgeving noodzakelijk, zegt Maier. ‘Criminelen laten foto’s zien van het werkelijke product, maar dat is niet wat je krijgt. En zeker bij stuntprijzen moet de klant wantrouwend zijn.’

De EUIPO waarschuwt tevens voor digitale piraterij. ‘Een lucratieve markt voor criminelen’, zegt Maier. Leveranciers van illegale streamings verdienen volgens EUIPO jaarlijks 1 miljard euro. ‘In Nederland wordt het probleem onderschat. Ook de sportindustrie lijdt eronder bij de verkoop van uitzendrechten. Het beschermen van intellectueel eigendom verdient de hoogste prioriteit.’