NieuwsOpenbaar vervoer

Openbaar vervoer: ‘Verlenging concessies zal tot verlies werkgelegenheid leiden’

Nederlandse busfabrikanten en branchevereniging RAI vrezen voor verlies van werkgelegenheid als door de coronacrisis bestaande concessies voor ov-bedrijven worden verlengd.

Elektrischebussen worden bij VDL in elkaar gezet.Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

Openbaarvervoerbedrijven zijn in de problemen geraakt doordat het aantal passagiers sinds de lockdown is gedecimeerd, terwijl de kosten grotendeels blijven doorlopen. Uitstel van investeringen in nieuwe bussen, zou verlichting kunnen betekenen voor de sector.

Maar Volgens RAI-voorzitter Steven van Eijck komen busbouwers en toeleveranciers dan in de problemen. Jaarlijks worden in Nederland 300 tot 600 bussen afgeleverd ter vervanging van bestaand materieel. Als die vraag wegvalt, betekent dit een groot verlies aan omzet, stelt hij. De branchevereniging roept het ministerie van Infrastructuur op lopende tenders niet te vertragen en bestaande consessies niet te verlengen, maar liever de sector financieel te ondersteunen bij investeringen in nieuw materieel.

Slecht voor het milieu

Naast gevolgen voor fabrikanten en toeleveranciers heeft uitstel ook schadelijke gevolgen voor klimaat en milieu, zegt Van Eijck. Omdat concessie vaak voor tien tot vijftien jaar worden gegund, zijn bussen die aan het eind van deze periode zitten, veel vervuilender dan nieuwere modellen. ‘We willen daarom dat de duurzaamheidsdoelstellingen overeind blijven’, zegt Van Eijck. ‘Nu dreigt door uitstel ook de vergroening van het bussenpark in het geding te komen.’

Van Eijck wil dat eventueel nieuwe aanbestedingen ook meer in ‘een Europese context’ gebeuren. ‘We staren ons nu blind op een zogenaamd gelijk speelveld, dat er in de praktijk helemaal niet is.’ Volgens Van Eijck wordt het voor Nederlandse bedrijven steeds lastiger concurreren met Aziatische fabrikanten, omdat die volgens hem vaak worden gesteund door overheden en waar minder goede werkomstandigheden voor personeel gelden dan hier. ‘We willen bijvoorbeeld dat in de aanbesteding wordt opgenomen dat die alleen gedaan mag worden door bedrijven waar werknemers zich kunnen verenigen in een vakbond’, stelt hij. ‘Laat een gelijk speelveld ook echt gelijkwaardig zijn.’

Onlangs stelde VDL-topman Wim van der Leegte dat de Europese markt wordt overspoeld door goedkope bussen uit China nadat de provincies Overijssel, Flevoland en Gelderland 259 elektrische Chinese bussen had besteld.

Volgens Pedro Peters, voorzitter Openbaar Vervoer Nederland, is verlenging van de huidige aanbesteding ‘een van de ideeën’ die het Nationaal OV Beraad heeft geopperd om de sector overeind te houden. ‘Uitstel geeft ons financieel lucht, maar biedt ook de mogelijkheid te kijken hoe de markt eruit ziet als de coronacrisis voorbij is’, zegt Peters. Gaan mensen meer thuis werken, zullen ze het ov meer mijden? ‘Hoe moet je daar op dit moment in hemelsnaam een inschatting van maken? Je schrijft nu in voor een situatie waarvan je absoluut niet weet hoe die uitpakt.’

Meer over