Opel moet niets hebben van SolarWorld

Het noodlijdende autoconcern General Motors doet geen afstand van zijn Duitse dochteronderneming Opel. Het verrassende overnamebod van SolarWorld, een in Bonn gevestigde producent van zonnepanelen, werd per omgaande afgewezen....

SolarWorld, dat in zijn sector tot de mondiale top behoort, had analisten en beurshandelaren woensdag overvallen met een bod van één miljard euro op de Duitse Opel-vestigingen. Het bedrijf had Opel willen transformeren in een ‘specialist in ecologische modellen’.

Veel beurshandelaren kwalificeerden de overnamepoging van SolarWorld – dat volledig wordt vereenzelvigd met zijn excentrieke bestuursvoorzitter Frank H. Asbeck – als een publiciteitsstunt (die op de beurs van Frankfurt met een gevoelig verlies van het aandeel SolarWorld werd afgestraft).

Asbeck oogstte scepsis met zijn financiële onderbouwing van het bod. Als tegenprestatie voor de overname van het al geruime tijd kwakkelende Opel, verlangde hij een subsidie van 40 duizend euro voor elk van de ongeveer 25 duizend arbeidsplaatsen in Duitsland. Feitelijk stelde hij dus een overname ‘om niet’ voor. Daarmee wekte hij twijfel over de ernst van zijn bod.

Er werden ook inhoudelijke bezwaren tegen de voorgestelde deal geuit. Veel waarnemers vroegen zich af of de ongelijksoortige partners vruchtbaar kunnen samenwerken. Daarentegen dichtte Ferdinand Dudenhöffer, Duitslands bekendste branchedeskundige, meer kansen aan Opel toe als partner van SolarWorld dan als dochteronderneming van het wankele General Motors. De snelle afwijzing van GM sterkte hem in die opvatting.

Opel heeft de Duitse overheid om een garantie van 1,8 miljard euro gevraagd voor het geval GM niet meer aan zijn financiële verplichtingen kan voldoen. Bondskanselier Angela Merkel liet na afloop van een crisistop in het Bundeskanzleramt (de tweede deze week) weten het verzoek in welwillende overweging te willen nemen als haar kan worden gegarandeerd dat Duitse steun uiteindelijk niet in de Verenigde Staten terechtkomt. Het parlement van Hessen – de Duitse deelstaat waar de concerncentrale van Opel in gevestigd – besloot woensdag een half miljard euro aan de gevraagde garantie te willen bijdragen.

Over de wenselijkheid van staatssteun aan de automobielindustrie is in Duitsland een fel debat ontvlamd. Volgens de Duitse euro-commissaris Günter Verheugen (Industrie) kunnen zowel Duitsland als Europa zich een faillissement van Opel niet veroorloven. Die opvatting werd ook – zij het met ‘pijn in de maag’ – vertolkt door Michael Hüther, de directeur van het economisch instituut IW.

Beiden gaan ervan uit dat Opel door GM ernstig in zijn mogelijkheden is beperkt. Deze gangbare zienswijze gaat gepaard met pleidooien voor verzelfstandiging of zelfs nationalisatie van de Duitse autoproducent. Branchedeskundige Dudenhöffer meent daarentegen dat Opels precaire marktpositie vooral het gevolg is van strategische fouten van eigen makelij.

De productie bij Opel zal de komende tijd met 10 procent worden gereduceerd. In samenhang daarmee zal in alle Europese vestigingen – die in Rüsselsheim uitgezonderd – een 30-urige werkweek worden ingevoerd.

Meer over