Opel en Vauxhall al bijna in Franse handen

Maandag zal het Franse PSA - eigenaar van de autofabrieken van Peugeot en Citroën - de trotse eigenaar zijn van het Duitse Opel en het Britse Vauxhall. Dat meldden vrijdag Franse en Duitse kranten, waaronder het gerenommeerde Handelsblatt.

Peter de Waard
null Beeld anp
Beeld anp

Maandag zal de raad van commissarissen van PSA bijeenkomen om de deal definitief te beklinken. De Franse staat, die een belang heeft van 12,8 procent in PSA, is in de raad van commissarissen vertegenwoordigd en is bereid in te stemmen. Obstakel zou nog de verdeling zijn van een tekort van 7,5 miljard in de pensioenpot. PSA wil dat ook de huidige eigenaar, het Amerikaanse General Motors, hiervan een deel voor zijn rekening neemt.

GM verwierf Opel in 1929 en Vauxhall in 1925. GM moest na de kredietcrisis van 2007 gered worden door de Amerikaanse overheid. De Europese merken staan al langer in de etalage.

Door de koop zal PSA na Volkswagen de grootste autofabrikant van Europa worden. De Fransen zouden 1,9 miljard euro willen neertellen voor beide merken, die onder de vlag van PSA zelfstandig kunnen blijven opereren. Bondskanslier Angela Merkel heeft gezegd dat de Duitse staat geen bezwaar heeft tegen de verkoopdeal waardoor Opel van Amerikaanse in Franse handen overgaat.

Voor topman Carlos Tavares van PSA is de aankoop van beide merken een ultieme triomf. Drie jaar geleden was PSA nog vrijwel bankroet. Overigens lijdt Opel - jarenlang het grootste Europese merk - jaar op jaar verliezen. Sinds 2000 zit Opel al in de rode cijfers en heeft opgeteld bijna 15 miljard euro aan verlies geleden. Vorig jaar was het verlies teruggelopen tot 250 miljoen euro. De 18 duizend werknemers van Opel in de fabrieken in Rüsselsheim, Eisenach en Kaiserslautern hadden gehoopt vrijdag al duidelijkheid te krijgen. Zij zijn ongerust over mogelijke reorganisaties die zullen volgen na de overname door de Fransen.

Tavares zou de transactie willen aankondigen op de autosalon in Genève, waar hij maandag ook zal zijn. Hij zou tegelijkertijd met de bekendmaking van de overname een transformatie naar de elektrische auto en bekend willen maken. PSA begint pas in 2019 met de productie van een een elektrische auto, maar zou vier jaar later al 80 procent van al zijn auto's op elektrisch willen laten rijden.

PSA heeft geen deadline voor de onderhandelingen, zo heeft Tavares steeds gezegd, maar ingewijden meldden dat er voor half maart echt een akkoord moet zijn bereikt.

Meer over