Ook Porsche zou sjoemelen met software voor test dieselmotor

De Duitse autobouwer Volkswagen heeft een nieuwe knauw gekregen nu het dieselschandaal zich mogelijk heeft uitgebreid naar VW's meest winstgevende merk: Porsche. Onder meer de dieselmotor van het model Cayenne van het sportwagenmerk zou ook zijn voorzien van software die emissietests om de tuin kan leiden.

Logo van Porsche. Beeld epa
Logo van Porsche.Beeld epa

Volgens de Amerikaanse milieutoezichthouder EPA is ook in de zwaardere drieliterdieselmotoren de sjoemelsoftware aangetroffen. Zodra deze software constateert dat een auto aan een uitstoottest wordt onderworpen, worden systemen ingeschakeld om de uitlaatgassen schoner te maken. Op de openbare weg worden de systemen weer uitgeschakeld, waardoor in de praktijk de norm voor de uitstoot van zogenoemd NOx wordt overschreden.

Tot nu toe was de software alleen aangetroffen bij kleinere diesels, mogelijk omdat deze meer moeite hebben de norm te halen dan grotere motoren. Doordat de tests bij een relatief laag vermogen van ongeveer 20 kilowatt (een kleine 30 pk) worden afgenomen, hoeven zware zescilinder diesels zoals gebruikt in de grote Audi A8 en Porsche Cayenne minder hard te werken. Hierdoor is de uitstoot van schadelijke stoffen lager, ook als de test niet wordt gemanipuleerd.

Volkswagen heeft dinsdag ontkend dat de software in deze zwaardere motoren wordt gebruikt. Niettemin liep de aandelenkoers opnieuw flink averij op, omdat beleggers bang zijn dat de bedrijfstop in Duitsland onvoldoende greep heeft over wat er in de Verenigde Staten met zijn auto's gebeurt.

Porsche Cayenne S. Beeld afp
Porsche Cayenne S.Beeld afp

Verkoop blijft hoog

Ondanks het dieselschandaal was Volkswagen in oktober opnieuw het bestverkopende merk in Nederland. Er werden afgelopen maand ruim 5.400 Volkswagens verkocht, goed voor een marktaandeel van 14 procent.

Eventuele effecten van de fraude zijn volgens Paul de Waal van Bovag nog niet zichtbaar in de cijfers. Het betreft registraties van auto's die een kenteken krijgen, geen bestellingen, aldus De Waal. 'Door de doorgaans lange levertijd zullen eventuele effecten daarom pas over een paar maanden zichtbaar worden.'

Als dat al gebeurt, want volgens Bovag zal een mogelijke dip lastig te zien zijn in de uiteindelijke verkoopcijfers. 'Er spelen zo veel krachten, kijk alleen naar de verandering van de fiscale regels, waardoor verkopen mogelijk naar voren worden geschoven.'

In de Verenigde Staten zag Volkswagen ondanks de problemen eveneens een groei, al was deze met 0,2 procent op jaarbasis ver beneden de groeicijfers die andere automerken lieten zien. Ford verkocht 13 procent meer personenauto's, Fiat Chrysler 15 procent meer en GM zag een groei van 16 procent.

null Beeld afp
Beeld afp
Meer over