Ook elektrische auto Tesla gehackt

Beveiligingsonderzoekers hebben een elektrische auto van Tesla gehackt. De fabrikant kwam vandaag al met een software-update en hoeft geen wagens terug te roepen, meldden internationale media.

Jan Heemskerk
De Tesla Model S. Beeld afp
De Tesla Model S.Beeld afp

De onderzoekers, Kevin Mahaffey en Marc Rogers, hebben twee jaar lang gezocht naar kwetsbare plekken in het systeem van Tesla. Ze vonden zes problemen en werkten enkele weken samen met het bedrijf om de lekken de dichten.

Het gaat om een Model S van Tesla. De onderzoekers moesten wel eerst via een kabeltje toegang krijgen tot het entertainmentsysteem van de wagen. Daarna konden ze van een afstandje onder meer de ramen openen, op de rem drukken en de motor uitzetten. En dit terwijl de wagen langzaam aan het rijden was.

De technologische ontwikkelingen rondom elektrische voertuigen dwingt autofabrikanten nog eens goed te kijken naar de beveiliging. Recentelijk riep Chrysler 1,4 miljoen elektrische auto's terug omdat er een serieus veiligheidslek zat in het systeem, hackers konden van afstand de auto overnemen.

In tegenstelling tot Chrysler hoeft Tesla geen wagens terug te roepen, automobilisten krijgen in hun auto een melding dat er een update is en hoeven daar alleen maar mee akkoord te gaan.

Zo makkelijk is uw auto te hacken

De hackers die vorige week het stuur wisten over te nemen van een Jeep Cherokee, gaan de komende dagen delen van hun bevindingen prijsgeven op een conferentie in Las Vegas. Hoe kwetsbaar(+) zijn onze auto's?

Diefstalbestendig

Een groot voordeel van elektrische auto's is dat ze minder gemakkelijk te stelen zijn, want niet iedere dief is een ervaren hacker. Een raampje inslaan en kabels tegen elkaar wrijven zal tot niets leiden. Om de motor te starten is een laptop vereist, en dan nog is het geen eenvoudige klus. Maar het is niet onmogelijk.

Cyberveiligheid voor auto's is onbekend terrein, bedrijven weten niet altijd hoe zij hun wagens het beste kunnen beschermen. Niet raar, het is nog een relatief nieuwe industrie en het is nog veel aftasten. Fabrikanten spieken bij elkaar, ook als de beveiliging ondermaats is. Maar dat is volgens Mahaffey nog niet zo slecht, tegen WIRED zei hij: 'Wanneer je een bedrijf hebt dat het goed doet, en dat in de spotlights zet, verhoogt dat de kwaliteit van de hele industrie.'

Mahaffey en Rogers presenteren hun onderzoeksresultaten vrijdag op een grote cyberveiligheidsconferentie in Las Vegas.

Meer over