Ook bouwmarkten beginnen prijzenoorlog

Amsterdam Na de supermarkten zijn nu ook de bouwmarkten verwikkeld in een prijzenslag. De grootste doe-het-zelfzaken, zoals Gamma, Karwei, Praxis en Hornbach, stunten met prijzen om de consument voor zich te winnen....

Volgens cijfers van onderzoeksbureau GfK Retail and Technology nam de omzet van de doe-het-zelfbranche in 2009 met 4,8 procent af ten opzichte van het jaar daarvoor. Het CBS spreekt zelfs van een daling van 7 procent. Voor 2010 is de prognose eveneens somber.

‘De grote bouwmarkten hebben een beter antwoord op de terugloop aan bestedingen dan de kleinere zaken’, zegt onderzoeker Patrick Langley van GfK. ‘Door het grote volume kunnen ze zich stuntprijzen veroorloven om de concurrentie aan te gaan.’

Na jarenlang hoge marges van 40 tot 45 procent, moet hier nu op worden ingeleverd. ‘Dat is natuurlijk altijd een afweging die je maakt. We gaan nu voor volume’, zegt Harm-Jan Stoter, directeur van marktleider InterGamma, die 285 winkels van Gamma en Karwei in Nederland heeft. ‘Met prijsdalingen en aanbiedingen kun je natuurlijk niet eindeloos doorgaan; dan verlies je de geloofwaardigheid van de consument.’

Hoofdoorzaak van de omzetdaling is de vastzittende woningmarkt. Als gevolg van de crisis is het aantal verhuizingen het afgelopen jaar met 10 procent afgenomen. En juist daar moet de doe-het-zelfbranche het van hebben. ‘Uit klantonderzoek blijkt dat één op de drie mensen naar de bouwmarkt komt wegens een verhuizing’, zegt Stoter.

Een opknapbeurt van het oude huis weegt hier niet tegenop. ‘Het probleem zit niet in het volume maar in de kassaomzet’, aldus Langley. Dat komt doordat het slecht gaat met de verkoop van sanitair, keukens, maar ook hout. Juist die artikelen zijn interessant voor de bouwmarkten. Decoratieve producten, zoals verf, gordijnen en behang, doen het goed.

Door het economisch zware weer heeft ook het huismerk een opmars gemaakt. De grotere bouwmarkten zoals Gamma, Praxis en Karwei investeren flink in merken onder eigen naam.

Tot juni 2009 zag het er voor de bouwmarkten nog positief uit, mede door een goed seizoen voor tuinartikelen. Daarna ging het bergafwaarts. Toch pakte 2009 nog relatief gunstig uit door de 53ste week die bij de omzet kon worden geteld.

Voor 2010 moet rekening worden gehouden met een omzetdaling van 4,5 procent.

Meer over