Onvrede over NS-dienstregeling voor 2007

De consumentenorganisaties zijn ontevreden over de gloednieuwe dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen voor 2007. Dat hebben onder meer de reizigersvereniging Rover, de Consumentenbond en de ANWB woensdag verklaard....

Ondanks de komst van de hogesnelheidslijn komt de gemiddelde reiziger binnen Nederland niet sneller aan op zijn bestemming. De NS snijdt verder in het aantal treinen in de late avonduren en in de vroege ochtend op zaterdag en zondag. Van de belofte van de NS om te beginnen met een soort metroachtig systeem op het spoor is weinig terechtgekomen, stellen de consumentenorganisaties.

De NS heeft de ingebruikname van hogesnelheidslijn en de goederenspoorlijn Betuweroute aangegrepen om de dienstregeling volledig om te gooien. De aankomst- en vertrektijden zijn aangepast en op diverse trajecten gaan meer treinen rijden, liet de NS vorig jaar al over de voorlopige plannen weten. Het spoorbedrijf heeft inmiddels de definitieve voorstellen aan de belangenverenigingen voorgelegd.

De consumentenorganisaties zien echter weinig terug van de ambities van de NS. Vooral het samenvoegen van de sneltrein- en intercitydiensten stuit ze tegen de borst. Deze maatregel houdt in dat de intercity's vaker zullen stoppen. Op diverse trajecten neemt de reistijd daardoor met meer dan 10 minuten toe.

Op de route Amsterdam-Schiphol-Rotterdam rijdt vanaf 2007 geen intercity meer, aldus Rover. Daarvoor in de plaats komt de veel duurdere hogesnelheidstrein. Reizigers die geen zin hebben om meer te betalen voor hun treinkaartje, kunnen de sneltrein via Haarlem nemen. ‘Maar dan doe je er wel langer over terwijl de prijs van het treinkaartje gelijk blijft’, lichtte de zegsman van Rover toe.

Veel reizigers zullen bovendien vaker moeten overstappen. De NS heeft een dienstregeling opgesteld die ongevoeliger is voor vertragingen. Daaraan heeft het bedrijf een aantral rechtstreekse treinverbindingen opgeofferd, aldus de consumentenclubs. Passagiers tussen Amsterdam en het noorden en oosten van Nederland moeten vanaf 2007 overstappen in Amersfoort. Reizigers tussen Haarlem en Utrecht moeten overstappen in Amsterdam.

De consumentenorganisatie zien ook pluspunten in de nieuwe dienstregeling. Op een aantal trajecten in vooral de Randstad, waar nu al vier treinen per uur rijden, komt een regelmatige kwartierdienst. Tussen 2007 en 2010 komen er bovendien tussen vijf en elf nieuwe stations bij. Ook komen er nieuwe treinverbindingen bij, zoals tussen Den Haag en Amsterdam Zuid.

Meer over