Onrust bij personeel Wegenwacht

Onder het personeel van de Wegenwacht van de ANWB bestaat onvrede over het uitblijven van duidelijkheid over de in september aangekondigde reorganisatie....

‘De mensen zijn ongeduldig en onrustig’, reageerde De Groot op een artikel in De Telegraaf, waarin werd gesteld dat wilde acties dreigen. De CNV-bestuurder heeft nog niet gehoord van concrete actiedreiging, maar kan zich voorstellen dat deze gedachte leeft bij de meest boze wegenwachters. ‘De directie geeft maar geen duidelijkheid en daardoor gonst het van de geruchten’, zei L. Vlek van FNV Bondgenoten. ‘Het is de hoogste tijd dat er iets op papier komt’.

De ANWB wil de komende drie jaar zeshonderd tot achthonderd banen schrappen. Er werken nu ruim 4300 mensen, van wie ongeveer 1400 bij de Wegenwacht. Gedwongen ontslagen zouden niet nodig zijn.

Medewerkers van de Wegenwacht hebben het verzoek gekregen om te solliciteren op een baan bij een dochteronderneming, die actief is op de markt voor zakenauto's. ‘Onze leden zijn bang dat ze dan bij een andere baas hetzelfde werk moeten doen voor een lager salaris’, weet De Groot. Zo'n scenario is volgens zijn FNV-collega Vlek zelfs ‘onbespreekbaar’.

De CNV Dienstenbond en FNV Bondgenoten voeren donderdag overleg met de directie van de ANWB. Eind vorige week hebben de bonden nog een bezorgde brief naar de ANWB gestuurd.

ANWB-directeur G. van Woerkom benadrukte ‘dat het belangrijk is dat we met elkaar blijven praten’. Hij kan zich voorstellen dat er ongerustheid bestaat onder het personeel, maar hij verwacht dat gesprekken met de vakbonden zullen leiden tot goede oplossingen. In maart of april hoopt hij een definitief reorganisatieplan te kunnen presenteren aan zijn personeel.

‘We zijn het al bijna eens over een goed sociaal plan, maar er staat nog niets op papier’, aldus De Groot. ‘Er zijn nog een paar punten waarin de werkgever ons tegemoet moet komen.’ Het belangrijkste twistpunt is de zogenoemde stallingsplaats. Veel Wegenwachters parkeren hun werkauto thuis, waardoor ze nooit last hebben van reistijd om naar hun werk te gaan. In de nieuwe situatie verdwijnt die arbeidsvoorwaarde, als het aan de werkgever ligt. ‘Dat punt moet donderdag echt van tafel’, vindt De Groot. ‘Als dat gebeurt, kunnen we volgens mij handtekeningen zetten onder een akkoord’.

Volgens Van Woerkom hoeft het personeel zich geen zorgen te maken. ‘Voor een lager salaris hetzelfde werk doen lijkt me uitgesloten. Als mensen ander werk gaan doen, kan het salaris wel lager of hoger worden.'

Meer over