‘Onrendabele lijnen’ plots zeer populair

Op de vroegere onrendabele NS-spoorlijnen worden steeds meer reizigers gesignaleerd, nu de lijnen worden beheerd door andere vervoersbedrijven. Marktwerking lijkt te lonen bij het spoor....

De Noordelijke vervoerder Arriva heeft het aantal passagiers bijvoorbeeld de afgelopen jaren met maar liefst 20 tot 40 procent zien toenemen. De treinen zitten vooral in de spits vaak bomvol; geregeld blijven er passagiers staan omdat er geen plek is.

Vooral voor reizigers van Leeuwarden naar Groningen gaat het vaak mis in de ochtendspits. Arriva raadt deze reizigers inmiddels aan, voor zover mogelijk, een trein vroeger of later te nemen. ‘Op zich is groei prachtig. Maar we willen wel graag tevreden reizigers’, zegt woordvoerster Liesbeth de Vries. Treinen bijbestellen is vooralsnog geen optie. ‘Voor alle beveiliging is ingebouwd en alles getest is, ben je zes tot twaalf maanden verder. En dan heb je nog infrastructurele bezwaren. Perrons die te kort zijn. En grote stukken enkel spoor.’

Het Franse Veolia heeft in Limburg twee spoorlijnen. Op de een, de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond, leverde de vervoerder een wanprestatie in het eerste jaar met oud gebrekkig materieel. Toch nam het aantal reizigers niet af op de spoorlijn, zegt Frank van Setten, directeur trein bij Veolia. Hij hoopt dat het aantal reizigers zal groeien nu vrijdag de eerste nieuwe trein eindelijk wordt geleverd door de fabrikant. De andere Limburgse Veolia-spoorlijn tussen Maastricht en Heerlen vertoont wel een sterke groei. Hoewel daar ook nog oude treinen rijden, steeg het aantal reizigers daar dit jaar met wel 20 procent, meldt Van Setten.

Treinbedrijf Syntus, eigendom van de NS en het Franse Cariane Multimodale Internationale (CMI) heeft vier spoorlijnen in de Achterhoek en meldt een verdubbeling van het spoorvervoer tussen Arnhem en Winterswijk in de afgelopen jaren. Op de lijn Zutphen- Winterswijk is het aantal passagiers met een kwart gestegen.

Busbedrijf Connexxion heeft ook twee spoorlijnen. Begin oktober kreeg het busbedrijf nog een boete van 185 duizend euro van de provincie Gelderland voor een wanprestatie op de Valleilijn, tussen Amersfoort en Ede/Wageningen. De nieuwe treinen waren veel te laat.

Nu rijden er wel twee nieuwe treinen. Zelfs met het oude materieel meldt Connexxion een groei van 20 procent dit jaar. Op de andere Connexxion spoorlijn tussen Almelo en Mariënberg is het aantal passagiers dit jaar ook met een kwart gestegen.

Volgens de vervoersbedrijven groeit het treinvervoer, omdat bus en trein in de regio beter op elkaar aansluiten. De bedrijven hanteren het zogenoemde visgraatmodel, waarbij bussen als graatjes aansluiten op de spoorstations. Bussen rijden ook niet meer op hetzelfde traject als de trein. Een hogere frequentie van de treinen, elk kwartier, helpt ook.

Bovendien besteden de nieuwe vervoerders naar eigen zeggen meer aandacht aan de lijnen dan de NS.

‘De onrendabele spoorlijnen waren voor de NS restlijntjes vanaf hun intercitynetwerk. Voor ons zijn deze lijnen de ruggegraat van het vervoersysteem. Onrendabele spoorlijnen bestaan daardoor niet meer’, zegt Frank van Setten van Veolia.

Meer over