Nieuws

Onlinesupermarkt Picnic verkiest groei boven winst en blijft investeren

Picnic incasseert over 2020 een verlies van 44,8 miljoen euro. Toch doen de rode cijfers geen pijn, omdat de onlinesupermarkt de omzet verdubbelde tot 450 miljoen euro. ‘Het verlies is een logisch gevolg van de groei en de daarbij horende investeringen’, zegt ceo Michiel Muller.

Robèrt Misset
Een medewerker van Picnic in Diemen vult dozen met bananen. Beeld Guus Dubbelman / de Volkskrant
Een medewerker van Picnic in Diemen vult dozen met bananen.Beeld Guus Dubbelman / de Volkskrant

De in 2015 opgerichte boodschappenbezorger moest bovendien de jaarcijfers over 2019 corrigeren. Het bedrijf en accountantsbureau Deloitte hadden een aandelenbeloning over het hoofd gezien, waardoor het verlies met 5,8 miljoen euro opliep. Het ‘vergeten bedrag’ betreft de zogeheten stock appreciation rights (Sars) die werknemers kunnen krijgen om ze te laten meedelen in de waardevermeerdering van hun bedrijf. De Sars zijn tevens een lokkertje om mensen langer te binden aan een onderneming, omdat ze pas later worden uitgekeerd.

Topman Muller (57) wenst niet te spreken van een blunder. ‘Het is een boekhoudkundige correctie, al gaat het om een flink bedrag. Het is niet zo dat we nu moeten betalen. We hebben een verplichting aan mensen die al enkele jaren bij ons werken. We hebben verzuimd om die Sars op te nemen in de boekhouding.’

Picnic onderscheidt zich door gratis boodschappen te bezorgen. ‘We zijn de kopie van de supermarkt online’, aldus Muller. ‘We winkelen voor jou en doen de boodschappen voor dezelfde prijs.’ Met meer dan tienduizend werknemers bezorgt Picnic in 150 steden in Nederland en 50 in Duitsland en Frankrijk. Picnic is nu de nummer 2 in Nederland, alleen de bezorgdienst van Albert Heijn is groter.

Voorbehoud bij winstvoorspelling

Hoewel Muller in 2017 in Trouw nog voorspelde dat Picnic op afzienbare termijn winstcijfers zou overleggen, maakt hij nu een voorbehoud. ‘Als we vandaag zeggen: we stoppen met groeien, dan zijn we morgen winstgevend. Maar we gaan uitbreiden in Duitsland, we zitten nu nog alleen in het noorden van Frankrijk. Er gaan bij ons veel kosten voor de baat uit. En dus trappen we niet op de rem om winst te boeken. We gaan gas geven om onze kansen te benutten. Voor ons is de sky de limit.’

Picnic kan zich de verliezen ook moeiteloos permitteren: een nieuwe investeringsronde in september 2021 leverde 600 miljoen euro op. Eerder haalde Picnic al 250 miljoen op. ‘We werden uitgelachen bij de start, omdat slechts 1 procent van de boodschappen online werd gedaan’, zegt Muller. ‘Nu is dat al 7 of 8 procent en dat gaat naar 20 tot 30 procent, met een waarde van zo’n 12 miljard euro.’

Bij de tweede ronde meldde zelfs Microsoft-oprichter Bill Gates zich voor Picnic. ‘Nee, ik kreeg Bill niet zelf aan de telefoon’, zegt Muller lachend. ‘Het liep allemaal via zijn stichting. Het illustreert wel dat grote investeerders geloven in ons model. Groei staat met hoofdletters in de agenda geschreven en dus houden we nog even rekening met verliezen, vanwege nieuwe investeringen in onder meer distributiecentra.’

Flitsbezorgers

Databureau Kantar meldde maandag dat de flitsbezorgers hun omzet in 2021 verdrievoudigden tot een half miljard euro. Een verdubbeling tot 1 miljard in 2022 is niet ondenkbaar, al blijft het een grillige markt. Retaildeskundige Rupert Parker Brady sprak vorig jaar in de Volkskrant over ‘een war on talent’ in de bezorgservice.

Supermarkt Jumbo kondigde vorige week een samenwerking aan met flitsbezorger Gorillas. Muller maakt zich geen zorgen over een consolidatieslag. ‘Jumbo en Gorillas richten zich op de vergeten boodschappen, je kijkt op de bank naar voetbal en je bestelt bier en chips. Onze markt is het gezin in Alphen aan den Rijn met twee kinderen dat de weekboodschappen doet.

‘Als de flitsbezorger 2 euro bezorgkosten vraagt voor een mandje boodschappen van 15 euro, praat je al over 15 procent extra kosten. Dat zal een gezin nooit doen, want boodschappen zijn de grootste kostenpost in het huishouden.’

Toch ondervindt ook Picnic de gevolgen van de stijgende prijzen. Meerdere supermarkten zetten de hakken in het zand, nu diverse A-merken de prijsverhogingen verrekenen bij de inkoop. Zo meldde de Vlaamse zakenkrant De Tijd onlangs dat bij de Belgische supermarkt Colruyt de potjes Nutella uit de schappen waren verdwenen.

Een schrikbeeld voor de Nederlandse consument? Muller: ‘We kijken kritisch naar de prijsstijgingen. We willen graag weten van de leveranciers waarom een product duurder is geworden en hoe we de kostenverhoging gaan verdelen. Je kunt niet alles op het bord van de consument leggen. Je moet er met drie partijen uitkomen.’

Meer over