Onderzoek wanbeleid bij YVC-werf

De directie van scheepsbouwgroep YVC heeft doelbewust aangestuurd op de ondergang van zijn dochter YVC IJsselwerf. Volgens de ondernemingskamer van het Amsterdamse gerechtshof bestaan daarvoor 'krachtige aanwijzingen'....

Onder meer door het torpederen van nieuwe orders zou de leiding van YVC bewust hebben gepoogd IJsselwerf kapot te maken, waar toen 265 mensen werkten. Dat zou hoge afvloeiingskosten moeten voorkomen. De werf uit Capelle aan den IJssel bouwt 'speciaalschepen', zoals chemicaliëntankers.

De procedure staat los van de overname door Van der Giessen- de Noord, die deze maand de IJsselwerf inlijfde inclusief personeel. 'Maar het heeft een haartje gescheeld of de werf was om zeep geholpen', zegt P. Bosch, advocaat van FNV Bondgenoten.

De bond vroeg om een zogeheten enquête nadat grote twijfels waren gerezen over de noodzaak voor het uitstel van betaling waarin de werf sinds juni verkeert. Boosdoeners zijn volgens FNV president-commissaris A. Korteland en directeur K. Bosma.

Het hof concludeert dat de surséance is aangevraagd zonder dat daarvoor 'klemmende redenen' bestonden. Uit een verslag van de bewindvoerders blijkt juist dat YVC door een surséance, eventueel gevolgd door faillissement, op een goedkope manier van overtollig personeel wilde afraken. 'Veelzeggend', vindt het hof.

In maart nam YVC, dat naast de zojuist verkochte nieuwbouwwerf ook twee reparatiewerven bezit, de Schiedamse reparatiewerf van Wilton-Feijenoord over. YVC kondigde aan zijn activiteiten in Schiedam te willen concentreren. De achthonderd werknemers van de YVC-groep kregen een werkgarantie voor twee jaar.

Maar tegelijkertijd bleek de directie een geheim scenario te hebben opgesteld voor de afvloeiing van 60 procent van de werknemers van de IJsselwerf. Kort daarop werd surséance aangevraagd. 'Deze gegevens wekken, zacht gezegd, bevreemding', meldt hofpresident Willems in zijn uitspraak.

De surséance was - in de lezing van YVC - onder meer noodzakelijk omdat sinds 1997 geen nieuwe opdrachten meer binnenkwamen voor de IJsselwerf, en die ook niet snel te verwachten waren.

Maar de Franse rederij Navale Française blijkt YVC dit jaar een offerte te hebben gevraagd voor een chemicaliëntanker ter waarde van 42 miljoen gulden. YVC verhoogde echter zijn uurtarieven tot 86 gulden, terwijl 75 tot 80 in de branche gebruikelijk zou zijn.

Toen YVC uiteindelijk zijn tarieven toch verlaagde, was het al te laat. De offerte had 'lange tijd in een la gelegen'. Het hof beschikt over een brief waarin Navale Française zijn verbazing uitspreekt dat YVC niet alle moeite heeft gedaan om de order in de wacht te slepen.

Het onderzoek naar wanbeleid kan leiden tot ontslag van de bestuurders of een schadeclaim. Directeur K. Bosma van YVC Holding het onderzoek echter 'met vertrouwen tegemoet'. 'We hebben niets te verbergen.' De redding door Van der Giessen is volgens FNV-bestuurder W. Dijkhuizen geen reden om van een onderzoek af te zien. 'Je kunt niet zomaar een bedrijf naar de knoppen helpen. Dit is ook een signaal naar andere ondernemers.'

Meer over