Nieuws

Ondanks miljoenen meer reizigers opnieuw een fors verlies voor Air France-KLM

Alles is relatief: Air France KLM heeft een beter tweede kwartaal achter de rug vergeleken met dat van 2020. Toch sloot de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij de boeken met een operationeel verlies van 1,5 miljard euro.

De vloot van KLM op Schiphol. Beeld Guus Dubbelman / de Volkskrant
De vloot van KLM op Schiphol.Beeld Guus Dubbelman / de Volkskrant

Er werden weliswaar bijna vijf keer zoveel passagiers vervoerd als een jaar terug, maar die 5,8 miljoen vormen maar de helft van wat er aan boord zat voor de coronacrisis. Ook moest het bedrijf 849 miljoen uittrekken voor een andere opzet van het pensioenfonds voor KLM-grondpersoneel.

In juni en juli tekende zich een voorzichtig herstel van de ticketverkopen af, aldus topman Ben Smith. Als die lijn zich doorzet, voorziet hij een operationele winst voor het derde kwartaal. Verder dan dat wil Smith niet kijken.

‘Beren in de lucht’

KLM-chef Pieter Elbers somde op welke beren de luchtvaartsector nog op de weg ziet. ‘Amerikanen mogen al wel naar Europa toe, maar het wachten is nu wanneer de VS opengaan voor Europeanen.’ Daarover valt mogelijk in september een besluit. De opbrengsten van Amerikaanse vluchten kan KLM goed gebruiken als later dit jaar zoals voorzien de loonsubsidie (NOW-regeling) stopt.

Er is meer harmonisatie binnen Europa in de regels voor vaccinaties, quarantaines en coronatesten, maar een duidelijke lijn ontbreekt nog. Dat maakt vluchten plannen voor de langere termijn volgens Elbers nog steeds een opgave.

Lange, hobbelige weg naar herstel

Een ander mogelijk obstakel op de ‘lange, hobbelige weg naar herstel’ is het besluit van de Europese Commissie om de versoepeling van de slotregels deels weer ongedaan te maken. Brussel vindt dat luchtvaartmaatschappijen in het komende winterseizoen minimaal de helft van hun start- en landingsrechten moeten benutten. Zo niet, dan raken ze die kwijt.

Elbers wilde niet zeggen of hij vliegtuigen leeg de lucht in zal sturen om die slots te behouden. ‘We vliegen nu al meer dan 50 procent van onze capaciteit, maar we willen wel flexibiliteit behouden.’ De maatregel kan leiden tot extra kosten, ‘die we juist proberen te vermijden’.

Meer over