Onbegrepen en onbemind

Na een jaar vertrekt Ton aan de Stegge al weer bij PCM. Behalve Apax zag niemand de topman zitten...

Zijn omgeving verklaarde hem vorig jaar al voor gek. Ton aan de Stegge, rijk geworden van de verkoop van het telecombedrijf Telfort, werd topman van PCM Uitgevers. ‘Iedereen dacht ik met een paar vriendinnen aan elke arm op een jacht in de Middellandse Zee ging zitten. Nu ben ik bestuursvoorzitter van PCM. Waar is het misgegaan, zult u zich afvragen’, vertelde hij graag in zijn vele toespraken.

Maar de woensdag opgestapte Aan de Stegge (51) wilde nog één grote klus doen. Toen de headhunters van het Britse opkoopfonds en PCM-eigenaar Apax hem benaderden, sloeg hij de raad van zijn omgeving in de wind en nam hij de ‘uitdaging’ aan bij wijze de uitgever van de Volkskrant, NRC Handelsblad en Trouw.

Maar vanaf het begin zat het niet goed. De Stichting Democratie en Media (SDM), de andere grootaandeelhouder van PCM, zag niets in Aan de Stegge. De stichting wilde Jan de Roos, de topman van de Noordelijke Dagblad Combinatie (NDC), als nieuwe PCM-baas. Ook de kranten begonnen al snel te morren, toen bleek dat Aan de Stegge ze niet of nauwelijks las. Dat die kranten volgens hem ook best met minder journalisten gemaakt konden worden, maakte zijn populariteit er in het bedrijf niet groter op.

Niettemin begon Aan de Stegge welgemoed aan zijn taak: een nieuwe strategie voor PCM. Op het omroepcongres in Hilversum kondigde hij in september vorig jaar aan dat het ‘oorlog is in krantenland’. PCM zou zich alleen op (gratis) kranten gaan richten en de concurrentie vermorzelen. Van de ambitieuze plannen kwam niets terecht. De gratis krant die de Volkskrant aan het maken was, ging niet door: te duur en te riskant, liet de PCM-baas de krant weten vlak voordat hij naar Brazilië vertrok voor een Formule-1-race – Aan de Stegge houdt van de mooie dingen des levens. PCM wilde daarna alsnog in zee met Marcel Boekhoorn, een goede vriend van hem die werkte aan de gratis kwaliteitskrant De Pers. Dat plan werd even later afgeblazen, waardoor PCM nog steeds een schadeclaim van 96 miljoen euro van de woedende Boekhoorn boven het hoofd hangt. Apax zag na de Hilversumse rede van Aan de Stegge inmiddels kansen om PCM in delen te verkopen, de inleiding tot het vertrek van de Britten dit jaar.

Bij Telfort had Aan de Stegge al bewezen flexibel te kunnen zijn – het bedrijf wijzigde vier keer zijn strategie – maar de ‘politieke spelletjes’ bij PCM werden zelfs de immer charmante en optimistische bestuursvoorzitter te veel. Dat kwam mede doordat met name de Volkskrant geregeld berichtte over geheime plannen van het bedrijf. Aan de Stegge werd zo kwaad van die ‘nestbevuiling’, dat hij zijn kamer zelfs liet nakijken op afluisterapparatuur. De ophef over de twee miljoen euro die hij kreeg uit het aandelenplan van Apax, vergalde het plezier nog verder.

Al vorig jaar stond de PCM-baas hoog genoteerd op lijstjes van topmannen die snel zouden sneuvelen, maar Aan de Stegge hield vol. Hij regelde de joint venture van PCM met KPN, die binnenkort alsnog een gratis krant, DAG, moet opleveren. Maar toen bleek dat de nieuwe eigenaar van PCM, de stichting Democratie en Media, in het geheim al maanden werkte aan een fusie met de NDC – met Jan de Roos alsnog als baas – waren de dagen van ‘Ton Telfort’ geteld. Het afgelopen weekeinde besloot hij de eer aan zichzelf te houden. Als ‘snelle beslisser’ die ‘meer focus’ wilde, had hij niets meer te zoeken bij het kranten- en boekenconcern PCM, dat na de voorgenomen fusie met de NDC nog meer kranten en boeken gaat uitgeven.

Ton aan de Stegge, topman PCM. (Marcel van den Bergh / de Volkskrant) Beeld
Ton aan de Stegge, topman PCM. (Marcel van den Bergh / de Volkskrant)
Meer over