NVB hekelt financiële bijsluiter

De Nederlandse Vereniging van Banken wil af van de financiële bijsluiter. NVB-directeur Hein Blocks pleit in plaats van de bijsluiter voor een eenvoudige risico-indicator - zoiets als de milieu-indicator die nu bij wasmachines en auto's wordt opgesteld....

Samen met goede productbrochures wordt de consument dan beter voorgelicht dan met de huidige bijsluiter, vindt de NVB. Volgens Blocks is de bijsluiter zijn doel - het informeren van consumenten over de risico's van financiële producten - goeddeels voorbijgeschoten.

Woensdag kondigde de financiële toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM) een evaluatie aan van de financiële bijsluiter. Sinds ruim twee jaar zijn banken en verzekeraars verplicht zo'n bijsluiter op te stellen voor 'complexe' producten als beleggingshypotheken. De evaluatie moet voor het einde van de zomer zijn afgerond.

Meer instanties uiten kritiek op de financiële bijsluiter. Die leidt onder meer tot hoge administratieve lasten, en de informatie in de folder is vaak onvoldoende begrijpelijk voor consumenten.

Hoewel de idee achter de bijsluiter door iedereen wordt onderschreven, is er veel kritiek op de uitwerking ervan. 'Wij vinden dat de bijsluiter voor alle financiële producten moet gelden, en niet alleen voor complexe', zegt een woordvoerder van de Consumentenbond. 'Het begrip complex is op zichzelf al subjectief.' De bond is ook niet gelukkig met de formulering van de meeste bijsluiters. 'We zien liever dat in gewone-mensentaal op een A4tje wordt uitgelegd wat een product inhoudt.'

Verzekeraar Nationale Nederlanden deelt de kritiek over de begrijpelijkheid van de bijsluiter. 'Er staat heel veel informatie in, waardoor consumenten door de bomen het bos niet meer zien', stelt een woordvoerder van de ING-dochter. 'Terwijl het belangrijkst, namelijk de risicomaat, er niet in te vinden is.'

'Ik vind die bijsluiters nogal taai', zegt een woordvoerder van verzekeraar Aegon. ' Bovendien leiden ze tot hoge administratieve lasten.'

Ervaringen met dergelijke informatiebrochures in het buitenland waren niet erg positief. 'Uit een evaluatie van een soortgelijke folder in het Engeland is gebleken dat consumenten de bijsluiter bedroevend weinig lezen', aldus de Aegon-woordvoerder.

De verzekeraar ontwikkelt op dit moment een eigen systeem om potentiële klanten beter te informeren. Wie een pensioenproduct van Aegon koopt, krijgt binnenkort voorgerekend welke invloed ontwikkelingen op de financiële markten hebben op het product.

Meer over