Reportage

Nu besteld, 10 minuten later in huis: klant koopt bij flitsbezorger Gorillas behalve boodschappen ook tijd

 Luc van Emmerik zit in het management van Gorillas, maar stapt nog vaak zelf op de fiets om boodschappen te bezorgen.  Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant
Luc van Emmerik zit in het management van Gorillas, maar stapt nog vaak zelf op de fiets om boodschappen te bezorgen.Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant

Zin hebben in een eetrijpe banaan en die thuisbezorgd krijgen voor je met je ogen kunt knipperen – dat is wat nieuwe flitsbezorgbedrijven beloven. En daar blijkt veel vraag naar. ‘Mensen kopen bij ons naast boodschappen ook tijd.’

‘Sukkels’, schreeuwt een pizzakoerier vanaf zijn fiets. Hij rijdt langs het gebouw van flitsbezorger Gorillas in Amsterdam Nieuw-West. Een groepje fietskoeriers dat buiten staat, lacht naar elkaar. Jaloezie? Onaangedaan gaan de jongens door met wat ze aan doen waren: wachten tot ze door de stad mogen racen met een gevulde boodschappentas op de rug.

De jongens staan voor het magazijn annex ‘clubhuis’ van Gorillas. Wie er binnenloopt, wordt verwelkomd door luide muziek en nog meer in zwart geklede jongens en meisjes. Ze drinken een kopje koffie of trappen een balletje over en weer. Tot er een bel gaat, die maar nauwelijks alle rumoer in het pand overstemt.

Chips, frisdrank, diepvriesmaaltijden, verse groente, wijn. Magazijnmedewerkers pakken de boodschappen uit genummerde stellingen. Razendsnel worden de tassen gevuld. Amper tien minuten later zal een van de fietskoeriers met een tas vol koud bier of een pak luiers bij de klant op de stoep staan.

Flitsbezorging wordt het genoemd. De nieuwste on-demandtrend, waarbij boodschappen binnen tien minuten worden bezorgd. Gorillas is de eerste die de belofte, voor het overgrote deel, waarmaakt in Nederland. Vanuit magazijnen in de stad, hubs genoemd, bezorgen riders op elektrische fietsen met opvallende groene velgen meer dan tweeduizend producten. Need-order-get is de filosofie, die met grote letters op het pand geschreven staat. Nodig hebben, bestellen, krijgen. Om dat waar te maken, kunnen alleen mensen die binnen tien minuten fietsafstand van een magazijn wonen via de app van Gorillas bestellen.

Racen tegen de klok

‘Stressvol is het racen tegen de klok niet’, zegt Jopie Diets, die zichzelf aanwijst als een van de snelste koeriers van Gorillas. ‘Als het in het clubhuis te chaotisch wordt, spring ik juist graag op de fiets om mijn hoofd leeg te maken.’ Het werk geeft voldoening, vindt hij. ‘We krijgen zelfs bedankbriefjes van jonge gezinnen die geen tijd hebben voor boodschappen.’

Wie denkt dat Gorillas een kleine supermarkt-start-up is, heeft het mis. Na de laatste investeringsronde, waarbij 240 miljoen euro werd opgehaald, is het negen maanden oude Gorillas meer dan 1 miljard dollar waard. Daarmee is de van oorsprong Duitse flitsbezorger de snelstgroeiende start-up van Europa.

Eind december opende Gorillas zijn eerste Nederlandse magazijn in de Amsterdamse Pijp. Inmiddels zijn er elf dark stores – magazijnen van waaruit klanten worden bediendin zes verschillende plaatsen, waaronder de studentensteden Groningen, Utrecht en Leiden.

Bedankbriefjes

Niet gek, want vooral bij starters, jonge gezinnen en studenten zijn de snelle boodschappen van Gorillas populair. ‘Mensen kopen bij ons naast boodschappen ook tijd’, zegt Luc van Emmerik, verantwoordelijk voor de internationale groei van Gorillas. En extra tijd willen jonge stedelingen maar al te graag, volgens Van Emmerik. De snelheid geeft het bedrijf een wauw-factor, denkt hij. ‘Mensen zijn verbaasd dat we er echt binnen tien minuten zijn en vertellen dat aan hun vrienden.’

Ondanks de mond-tot-mondreclame is Gorillas nog niet winstgevend. Met supermarktprijzen, een bezorgtarief van 1,80 euro en panden in dure steden als Amsterdam zijn de plannen van Gorillas ambitieus. De riders en magazijnmedewerkers krijgen een vast contract van minimaal twintig uur, in tegenstelling tot koeriers van vele andere bezorgdiensten.

Toch gelooft Van Emmerik in het verdienmodel. ‘Het vertrouwen van de investeerders zegt genoeg.’ Door snel uit te breiden, wil het bedrijf de kosten reduceren. ‘Dankzij de data die we verzamelen, kunnen we bovendien steeds efficiënter inkopen.’ Het bedrijf houdt relatief kleine voorraden aan in de magazijnen, die een tot twee keer per dag worden aangevuld. ‘Daardoor kunnen we ook garanderen dat klanten altijd eetrijpe bananen krijgen.’

Bestaansrecht

De opkomst van flitsbezorging past goed in de huidige markt, volgens Martijn Arets, die zich als onderzoeker en publicist bezighoudt met de platformeconomie ‘Mensen worden steeds ongeduldiger. Bijna alles kan tegenwoordig on demand besteld worden.’ De flitsbezorgers vullen met de snelle boodschappen een gat in de bestaande markt. ‘Bij Albert Heijn of Picnic moet je toch vaak een dag of drie wachten.’

Ook andere bedrijven springen in dat gat. Vorige maand opende het Duitse Flink magazijnen in Delft en Utrecht, met dezelfde belofte: binnen tien minuten boodschappen op de stoep. Ook de Britse flitsbezorgers Weezy, Dija en Zapp werven kantoorpersoneel in Nederland, meldt het Financieele Dagblad.

Maar is er wel plek voor al die flitsbezorgers in Nederland? ‘Winst maken zou nog weleens lastig kunnen worden als de dark stores bezorggebieden moeten delen met vijf concurrenten’, denkt platformspecialist Arets.

Over de tien minuten heeft Arets ook zijn twijfels. ‘Je ziet dat alle concurrenten dezelfde tijd aanhouden, want naast zo’n belofte lijkt een uur bezorgtijd opeens veel te lang.’ In de Verenigde Staten hanteren soortgelijke bedrijven vaak dertig minuten bezorgtijd, zegt Arets. ‘Met die extra tijd wordt ook het bezorggebied per magazijn een stuk groter, en dat scheelt in de kosten.’

Strijd nog niet gestreden

In de platformeconomie zal uiteindelijk slechts plek zijn voor een of twee winnaars, aldus Arets. Maar de strijd om de markt voor flitsbezorging is nog lang niet gestreden. ‘Het succes van zulke platformen wordt vaak pas op lange termijn duidelijk.’

Luc van Emmerik maakt zich geen zorgen om de concurrentie. ‘Wij focussen op ons eigen product.’ Met plannen voor een eigen huismerk en een gemotiveerd team verwacht Gorillas nog flink te kunnen groeien. Verderop in het magazijn klinkt de bel. Nog negen minuten en vijftig seconden om de volgende bestelling af te leveren.

Meer over