NS weet opnieuw de normen voor het op tijd rijden niet te halen

Voor het tweede jaar op rij hebben de Nederlandse Spoorwegen de streefcijfers voor het op tijd laten rijden van treinen niet gehaald....

Dat hebben de Nederlandse Spoorwegen dinsdag bekendgemaakt. De prestatie verbeterde iets ten opzichte van 2005, toen 84,7 procent van de treinen op tijd reed. In 2004 lag de punctualiteit op de voor het afgelopen jaar gewenste 86 procent.

De Nederlandse Spoorwegen hopen dat de nieuwe dienstregeling, die op 10 december van kracht werd, leidt tot betrouwbaarder treindiensten. De NS heeft bij het ontwerpen van die dienstregeling voornamelijk rekening gehouden met het verbeteren van de punctualiteit. Zo is de tijd die een trein over een bepaald traject mag doen op sommige stukken flink verlengd. Treinen uit bijvoorbeeld Arnhem doen er elf minuten langer over naar Den Haag, voornamelijk door langere wachttijden op stations. Conducteurs en machinisten zijn er blij mee. Zij hebben weer voldoende tijd om een kopje koffie te drinken, aldus enkele vakbondleden bij NS.

Vorig jaar sprak NS de verwachting uit dat door de nieuwe dienstregeling de treinen in 2007 tussen de 87 en 89 procent op tijd zullen rijden. Tot nu toe lijkt dat niet helemaal te lukken. De eerste drie weken van het jaar behaalde de NS een punctualiteit van rond de 84,5 procent.

Staatssecretaris Melanie Schultz (Verkeer) noemt het ‘jammer’ dat de NS vorig jaar de punctualiteit van 86 procent niet heeft gehaald.

Ze wil dat de Spoorwegen onderbouwen waarom het niet is gelukt. ‘Op basis daarvan vorm ik mij een oordeel’, aldus Schultz.

GroenLinks eist dat de staatssecretaris optreedt. De PvdA noemt het resultaat ook teleurstellend. Liever dan actie van het kabinet ziet PvdA-Tweede Kamerlid Sharon Dijksma echter een fundamenteel debat over de wensen van reizigers. Ze vreest dat de jacht op steeds betere punctualiteit ten koste gaat van andere service aan reizigers.

De Nederlandse Spoorwegen zijn blij met de toename van het aantal reizigers. Nadat jaren lang het aantal reizigers vrijwel gelijk bleef, is de afgelopen twee jaar hun aantal met 10 procent gestegen.

De klanten waren volgens de NS iets meer te spreken over de sociale veiligheid in de treinen en over de informatievoorziening bij vertraging.

NS gaat vanaf dit voorjaar intercity’s voorzien van tv-schermen met actuele reisinformatie.

De belangenorganisaties van consumenten noemen het ‘verheugend’ dat reizigers zich veiliger voelen in de trein. Maar ze tonen zich kritisch over de punctualiteitscijfers. ‘De treinreizigers waren het afgelopen jaar in meerderheid nog niet echt tevreden over het op tijd rijden van NS en over de informatie bij vertragingen’, aldus de organisaties, waaronder Rover, de ANWB en de Consumentenbond.

Ze dringen aan op een onafhankelijk onderzoek naar de oorzaken van het niet halen van de streefcijfers door NS.

Meer over