NS eist arbitrage in HSL-kosten

De NS spant een arbitragezaak aan tegen minister Peijs van Verkeer. De spoorwegen willen zo snel mogelijk weten wie verantwoordelijk is voor de 110 miljoen euro aan extra kosten van het leasen van snelle treinen voor de hogesnelheidslijn van Amsterdam naar Parijs....

De Tweede Kamer zei afgelopen donderdag geen behoefte te hebben aan een juridisch gevecht. ‘Dit probleem moet bestuurlijk worden opgelost’, aldus VVD-woordvoerder Pieter Hofstra.

De leasetreinen moeten het gat vullen tussen de ingebruikname van de lijn (in april 2007) en de (te) late komst van de nieuwe Italiaanse supersnelle treinen (in maart 2008).

Het parlement stelde zich donderdag in het debat unaniem op achter minister Peijs van Verkeer. ‘De NS is verantwoordelijk voor de levering van treinen en dus moet de NS daarvoor zorgen’, zeiden alle parlementariërs.

Ook menen ze dat NS verantwoordelijk is voor de extra kosten. Dit betekent dat de spoorwegen vanaf april 2007 moeten gaan betalen voor het gebruik van het spoor (in 2007 ongeveer 60 miljoen euro) en voor het leasen van de Britse treinen (50 miljoen euro).

De NS is dat niet van plan. Die vindt dat de snelle treinen te laat komen doordat de overheid de specificaties voor het veiligheidssysteem niet op tijd heeft doorgegeven. Peijs stelt dat dit ruim op tijd is gebeurd. Zij verwijst onder meer naar Duitsland, waar sinds vorige week hogesnelheidstreinen met de juiste veiligheidssystemen rijden.

Daags na het Kamerdebat schreef de NS een brief aan minister Peijs dat het bedrijf de Britse treinen wel wilde leasen, mits het ministerie instemde met een arbitragezaak over wie verantwoordelijk is voor de extra kosten.

De minister schreef ‘contract is contract’ terug, en dat in de overeenkomst tussen het rijk en de NS de mogelijkheid bestaat een arbitragezaak aan te spannen.

Ondanks de toezegging van de minister afgelopen vrijdag heeft de NS nog geen contract met de leasemaatschappij Angeltrains. Vrijdag zei directeur Nol Döbken van HSA, de exploitant van de snelle treinen die voor 90 procent in handen van de NS is, dat dit nog voor het weekeinde moest gebeuren, omdat de leasetreinen anders niet meer voor juli 2007 zouden arriveren en er dus een grotere vertraging van de HSL dreigde. ‘Die termijn is opgerekt’, zei een NS-woordvoerder maandag. ‘ We hebben nog geen akkoord. Het is een complexe materie. Normaal doe je twee tot drie weken over een contract. Dat kan dus niet in drie dagen.’

De datum van 1 juli 2007 is al drie maanden later dan gepland. Ook begint dan nog niet de volledige dienstregeling, maar een uitgeklede met treinen die maar 160 kilometer per uur kunnen rijden in plaats van 300 kilometer per uur.

Meer over