Verliezer van de weekNiklas Östberg

Nieuwe mislukkingen Delivery Hero

Topman Niklas Östberg van Delivery Hero heeft het er maar moeilijk mee. De maaltijdbezorger trekt zich terug uit Japan en Duitsland.

Peter van Ammelrooy
Niklas Östberg Beeld Michael Sohn / AP
Niklas ÖstbergBeeld Michael Sohn / AP

In Japan is een tekort aan frites. Het gebrek is al zo nijpend dat de filialen van McDonald’s vanaf vandaag alleen nog kleine porties serveren. Het ‘patatgat’ is ontstaan door overstromingen in een haven van Vancouver, waar veel van de aardappelen vandaan komen die in Japan tot frites worden verwerkt.

Met een markt waar consumenten niet langer gefrituurde aardappelreepjes op elke hoek van de straat kunnen krijgen, lijken juist kansen te liggen voor een maaltijdbezorger en lijkt het vreemd als deze aankondigt zich terug te trekken uit Japan. Toch is dat precies wat Delivery Hero deze week deed. Hoewel een succes in andere Aziatische landen lukt het in Japan niet om rendabel te draaien, aldus topman Niklas Östberg van Delivery Hero. In het gunstigste geval verkopen de Duitsers de boel, als dat niet lukt volgt botweg sluiting.

Niet alleen in Japan klinkt het sayonara, Delivery Hero zegt ook auf Wiedersehen tegen de Duitse markt. Daar was het bedrijf in zes steden deze zomer weer als maaltijdbezorger aan de slag gegaan, drie jaar nadat de lokale activiteiten waren verkocht aan Just Eat Takeaway, de moeder van Thuisbezorgd.nl.

Het geld dat in Japan en Duitsland wordt bespaard kan Delivery Hero aan andere, meer belovende projecten besteden, gelooft Östberg. De voormalige vermogensbeheerder en bedrijfsadviseur ziet groeikansen op de markt voor flitsbezorging. Opmerkelijk, want de concurrentie daar is al even moordend als onder de maaltijdbezorgers.

Meer over