Nieuw luchttaxibedrijf denkt het wél te redden

Met het ene faillissement na het andere en de economische crisis lijkt het zelfs voor de ambitieuze ondernemer een no-go-area: een air-taxiservice in Nederland met de Very Light Jet (VLJ), het vliegtuig dat lang als de grote belofte van de zakelijke luchtvaart gold. Toch is dat precies wat het van oorsprong Belgische Flyinggroup heeft gedaan. Vanaf Rotterdam The Hague Airport en Schiphol kunnen vluchten worden gemaakt in drie vliegtuigen, waaronder een Cessna Mustang.

Willem de Kruif (55), directeur van Flyinggroup Netherlands, zag vooral hoe het niet moest bij zijn vorige werkgever, luchttaximaatschappij Bikkair. Het bedrijf dat werd opgericht door ondernemer Leendert Bikker ging begin 2009 failliet. Begin dit jaar ging ook het luchtvaartbedrijf Sky-Taxi van oud-CDA-Kamerlid Roland Kortenhorst aan de economische crisis ten onder.

‘Tot nu toe is geen enkel kleinschalig VLJ-initiatief is succesvol gebleken’, zegt De Kruif. Volgens hem is een air-taxiservice alleen te doen met een vloot van in ieder geval 5 vliegtuigen, zodat je de overhead kunt uitsmeren. Flyinggroup is met zo’n 27 vliegtuigen actief in België, Luxemburg en Frankrijk.

De vliegtuigen zijn niet allemaal in het bezit van Flyinggroup. Dat is volgens De Kruif cruciaal om het als air-taxiservice te redden. ‘Je moet er als eigenaar niet al te veel geld zelf inzetten.’ Zo is het overgrote deel van de vliegtuigen van Flyinggroup in het bezit van bedrijven of particulieren, die het voor beheer onderbrengen bij het bedrijf. Deze vliegtuigen kunnen wel worden gebruikt voor vluchten.

Volgens luchtvaartanalist Hans Heerkens van de Universiteit Twente zijn de air- taxiservices in Europa duidelijk nog aan het pionieren. ‘Er is een aantal problemen die nog niet voldoende geadresseerd zijn. Zo kan het weer in Europa een beperking vormen voor de kleine, lichte vliegtuigjes die vaak geen weerradar aan boord hebben.’ Toch gelooft Heerkens dat er absoluut een markt voor is.

Vooral in opkomende gebieden zoals Oost-Europa en West-Rusland kan het een goed alternatief zijn voor zakelijk vervoer. Heerkens: ‘Juist omdat daar de infrastructuur nog te wensen over laat.’

Gelooft De Kruif na de klap die de luchtvaart kreeg door de crisis dat de air-taxiservice in Nederland nu van de grond gaat komen? ‘Feit is dat er in 1997 zo’n 5 businessjets waren in Nederland. Nu zijn dat er 40. Die blijven bestaan, crisis of niet. En iemand moet erop passen. Het efficiënt beheren van jets wordt dus nog belangrijker.’

Meer over