Netelenbos wil Duitse variant in plaats van deel Betuwelijn

Minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat wil meebetalen aan het Duitse gedeelte van de Betuwelijn bij Emmerich. Als zij haar zin krijgt, zou dat betekenen dat de aanleg van de noord- en zuidtak van de Betuwelijn in Nederland niet meer nodig is....

Netelenbos (PvdA) heeft onlangs in Duisburg overleg over de kwestie gevoerd met haar Duitse collega's Steinbeck van Noordrijn-Westfalen en Muntesering van de bondsregering.

Duitsland wil een omleiding van het spoor rond Emmerich, maar wil de totale kosten van de omleiding, ongeveer drie miljard gulden, niet alleen dragen. Bij Emmerich kunnen de treinen direct naar het zuiden rijden.

Netelenbos is bereid de kosten van de omleiding te delen. Emmerich is een knelpunt, omdat daarlangs over het huidige spoor niet alle goederentreinen kunnen rijden.

Vooral daarom zouden een noord- en zuidtak nodig zijn. Als de problemen bij Emmerich zijn opgelost, kan Nederland volstaan met de hoofdroute van de Betuwelijn. Daarin is inmiddels 5,4 miljard geïnvesteerd.

Voor zowel de noord- als de zuidtak zou een investering van drieënhalf tot vijf miljard nodig zijn. Dat geld is er niet.

Het is niet nieuw dat Nederland in een buitenlandse spoorlijn investeert. In het Belgische traject van de hogesnelheidslijn (HSL) investeert Nederland ook.

Volgens het departement is het een misverstand te denken dat de zuidtak van de Betuwelijn noodzakelijk is als de noordtak niet doorgaat.

De helft van de treinen die over de noordtak zouden gaan, zijn internationale goederentreinen die over de hoofdroute van de Betuwelijn kunnen rijden.

De andere helft zijn nationale treinen, die over bestaand spoor naar Twente en het noorden van het land kunnen rijden, evenals via de nog aan te leggen Hanzelijn.

Netelenbos heeft eerder deze maand aangekondigd dat zij weinig ziet in de aanleg van de noordtak.

Het economisch zwaartepunt in Europa zakt naar het zuiden, en daarmee de goederenstromen.

Een snelle studie van het adviesbureau Railnet naar een eventuele zuidtak heeft deze week uitgewezen dat daarover in 2015 vijftig treinen per etmaal zullen rijden, als het spoor alleen voor nationaal goederenvervoer wordt gebruikt.

Als ook internationale goederentreinen het spoor mogen gebruiken, kan dat aantal oplopen tot 112 per etmaal in 2020. Dat wordt nog meer als de Noordtak niet wordt aangelegd. De eventuele aanleg van een zuidtak in de Betuwelijn zou volgens Railned ook hoge kosten met zich meebrengen.

Netelenbos kende het rapport niet toen zij de noordtak van de Betuwelijn afblies. Haar ambtenaren kenden het wel.

De minister zei donderdag niet onder de indruk te zijn van de cijfers. 'Het is een quick-scan. Ik zal snel een uitgebreide verkenning naar de eventuele noodzaak van de zuidtak laten verrichten.'

Op haar departement heerst de overtuiging dat het moeilijk is om voorspellingen te doen voor zo'n lange termijn, twintig jaar. Dat hebben studies naar de noordtak uitgewezen.

Netelenbos benadrukte dat het kabinet zorgvuldig moet afwegen of het in extra spoor wil investeren en waar het dat wil doen.

Meer over