Nieuws

‘Nergens goedkoper’? Die belofte maken supermarkten en reisorganisaties (meestal) niet waar

Veel laagsteprijsgaranties, waarmee supermarkten en reisorganisaties gretig klanten proberen te lokken, blijken nog altijd op niets gebaseerd. Tot die conclusie komt de Consumentenbond donderdag. Door foutieve informatie of beperkende voorwaarden voldoen winkels vaak niet aan de belofte van de laagste prijs.

Medewerkers in een distributiecentrum van onlinesupermarkt Picnic.  Beeld ANP
Medewerkers in een distributiecentrum van onlinesupermarkt Picnic.Beeld ANP

De Consumentenbond ziet dat bij veruit de meeste bedrijven de laagsteprijsgarantie ‘een truc is om je over de streep te trekken’. Een methode die de Reclame Code Commissie al in meerdere gevallen heeft aangemerkt als ‘oneerlijke reclame’. De Consumentenbond wil nu dat bedrijven helemaal stoppen met het gebruik van dergelijke acties en heeft de eigen bevindingen gedeeld met de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

De ACM kan nog niet zeggen of ze er vervolgonderzoek naar gaan doen. ‘Maar ik schuif dit niet direct terzijde’, zegt een woordvoerder. ‘Prijs is een van de belangrijkste drijfveren van een consument voor het maken van keuzes. Dan is het extra belangrijk dat die daarop kan vertrouwen.’

De Consumentenbond draagt tal van voorbeelden aan die wantrouwen wekken. Neem supermarktketen Jan Linders, die op sommige producten de claim ‘nergens goedkoper’ zet. Mocht het elders toch goedkoper blijken, dan krijgt de klant hetzelfde product eenmalig gratis bij Jan Linders, waar de prijs verlaagd zou worden. Maar wat blijkt uit de voorwaarden: het begrip ‘nergens’ moet niet te letterlijk worden genomen. Nergens betekent bij de superketen ‘de bebouwde kom waarin de (Jan Linders, red.) winkel zich bevindt’.

Niet in de knalletters

De bond turfde in totaal acht superketens die claimen de goedkoopste te zijn. Klopt niet, zeggen de onderzoekers op basis van eigen prijspeilingen. ‘Geen enkele supermarktketen is altijd de goedkoopste voor alle producten.’ De laagsteprijsgarantie is bij Jumbo, Hoogvliet en Plus extra in tegenspraak. Zij hanteren namelijk verschillende prijzen tussen de eigen filialen in het land. Ondanks Jumbo’s laagsteprijsgarantie blijkt volgens de Consumentenbond 44 procent van de filialen duurder dan gemiddeld.

Waar het in supers om centen gaat, kunnen reizigers tientjes besparen bij reisorganisaties. De vijf grootste hebben allemaal een garantie voor de laagste prijs. Ze betalen het verschil als een exact dezelfde pakketreis bij een andere aanbieder goedkoper is en geven soms 20 tot 50 euro extra.

Maar wat er, bijvoorbeeld bij Corendon en Sunweb, niet in knalletters bij staat: deze garantie is niet geldig als de reis bij een andere organisatie in de aanbieding was. ‘Daarmee blijft er weinig over van deze garantie, want niets is zo vaak in de aanbieding als een vakantiereis.’ Bij Sunweb is dat volgens de Consumentenbond in 66 procent van de gevallen.

Kleine veranderingen

De brancheorganisaties voor supermarkten (Centraal Bureau Levensmiddelen) doet over prijs- en actiebeleid van de supermarkten geen uitspraken. ‘Dat is aan de individuele ondernemingen en bij formules aangesloten ondernemers in de branche.’ Volgens de Consumentenbond gaan vooralsnog alleen Dirk van den Broek en Hoogvliet kleine veranderingen doorvoeren. Zij zullen niet langer verwijzen naar een verouderde prijspeiling van de bond uit 2019.

Reisbrancheorganisatie ANVR wil zich niet uitlaten over de vraag of de praktijken van de aangesloten organisaties misleidend zijn. Wel bevestigt het dat Corendon in reactie op het onderzoek al twee beperkingen uit de garantievoorwaarden (reizen in vakantieperiodes en aanbiedingen) heeft gehaald en dat Sunweb volledig stopt met zijn laagsteprijsgarantie.

Meer over