nieuwsluchtvaart

Na recordverlies duizenden banen op de tocht bij Air France-KLM

Bij Air France-KLM staat de komende maanden eenvijfde van de 86 duizend banen op het spel. De Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie gaat haar vloot met 20 procent inkrimpen, zo laat het bedrijf weten in een toelichting op de desastreuze kwartaalcijfers.

Beeld REUTERS

Air France-KLM sloot de eerste drie maanden van dit jaar af met een verlies van 1,8 miljard euro, bijna anderhalf miljard meer dan een jaar terug. De daling is een record voor het zestien jaar oude fusiebedrijf. KLM leed een operationeel verlies van 275 miljoen (228 miljoen meer dan in 2019), Air France schoot 536 miljoen in de min (plus 287 miljoen).

In het nu lopende kwartaal krijgt de luchtvaartmaatschappij een nog grotere dreun te verwerken. Van januari tot medio maart werd er nog volop gevlogen en had het concern alleen last van inreis- en vliegverboden in een deel van Azië. Pas toen de Verenigde Staten op 12 maart hun luchtruim sloten werden de gevolgen serieus.

Het aantal passagiers daalde in het eerste kwartaal dankzij de twee eerste nog gunstige maanden met maar 20 procent, naar 18,1 miljoen. Maar de vooruitzichten zijn somber. In april alleen al halveerde het aantal passagiers. Maar zelfs dat aantal is niet richtinggevend. Want toen zaten honderden vluchten nog vol met gestrande Nederlandse en Franse reizigers die naar huis werden gebracht. Die repatriëringsvluchten nemen nu af.

Inreisbeperkingen

De zomer beschouwt Air France-KLM als verloren. Het verwacht in het tweede en derde kwartaal hooguit 5 procent van het gebruikelijke aantal reizigers te vervoeren, en in het vierde kwartaal 20 procent ten opzichte van vorig jaar. Daarbij gaat de luchtvaartmaatschappij ervan uit dat de meeste landen hun inreisbeperkingen in de loop van de zomer versoepelen danwel opheffen.

Air France-KLM verliest dit jaar ook 455 miljoen euro, omdat het zich had ingedekt tegen hogere brandstofprijzen. Met 80 tot 95 procent van de vloot aan de grond verbruikt het concern maar een fractie van zijn kerosine, maar moet het verplicht brandstof afnemen tegen een vooraf afgesproken prijs. Het concern profiteert niet volledig van de lagere brandstofprijzen.

Het bedrijf verwacht in het tweede kwartaal 1,05 miljard euro te besparen omdat het minder kosten maakt, maar ook door een vermindering van de variabele loonkosten. In overleg met de bonden is de winstdeling over 2019 opgeschort. Maar er gaat de komende drie maanden nog steeds meer geld het bedrijf uit dan in: 1,2 miljard.

De koers die topman Ben Smith vorig jaar november in Parijs aan beleggers presenteerde kan de prullenbak in. Air France-KLM werkt ‘aan een nieuw transformatieplan dat economische en financiële zekerheid moet bieden voor de middellange en langere termijn met ambitieuze milieudoelen’. Die blauwdruk voor het nieuwe, kleinere Air France-KLM moet ergens in de zomer klaar zijn.

MEER LEZEN?

Terwijl de luchtvaart zijn zwaarste crisis ooit doormaakt, debatteerde de Tweede Kamer over een overlevingsplan voor KLM. De linkse partijen  willen daar harde, groene voorwaarden aan stellen. Maar de ministers Hoekstra en Van Nieuwenhuizen konden nog niet veel loslaten over het reddingspakket van 2 à 4 miljard euro.

Frankrijk en Nederland steken los van elkaar miljarden euro’s in hun nationale luchtvaartmaatschappijen – niet in het fusiebedrijf Air France-KLM. Dat werpt de vraag op hoeveel liefde er eigenlijk resteert na zestien jaar ‘huwelijk’ tussen de twee concerns. Hoe moet het nu verder, samen of apart?

In november kon Air France-KLM topman Ben Smith zelfs nog - voorzichtig - fantaseren over overnames. In een interview wijdde hij uit over zijn plannen voor het concern. Smith wilde er weer het leidende concern van Europa van maken, zoals dat het geval was na de fusie van 2004. ‘Van KLM een B-merk maken? Waarom zouden we dat doen?

Meer over