Na jarenlange krimp verkoopt Heineken weer meer bier in Europa

Wie geld wil verdienen met bier, moet niet in Europa zijn. Dat was vijftien jaar lang les één in het boek Bierbrouwen voor Beginners. De echte groei zit in Azië, Afrika en het Midden-Oosten; delen van de wereld waar nog geen uitgebreide biercultuur is. Zo komt het goede nieuws van Heineken maandag dus uit onverwachte hoek: Europa.

Oproerpolitie houdt de wacht in de oude haven van Marseille voorafgaand aan de EK-wedstrijd Engeland-Rusland, juni 2016. Het plein ligt bezaaid met lege bierflesjes en verpakkingen van Heineken. Beeld EPA
Oproerpolitie houdt de wacht in de oude haven van Marseille voorafgaand aan de EK-wedstrijd Engeland-Rusland, juni 2016. Het plein ligt bezaaid met lege bierflesjes en verpakkingen van Heineken.Beeld EPA

Het gaat prima, vat topman Jean-François van Boxmeer de halfjaarprestaties van zijn bedrijf samen: 'prima cijfers'. Het Amsterdamse Heineken verkocht bijna overal meer bier, zag de omzet stijgen naar 10,1 miljard euro, er was winst (977 miljoen euro), in bepaalde delen van de wereld - Nigeria en Congo bijvoorbeeld - liep het even spaak, maar in landen als Mexico en Vietnam maakte de aanzienlijke groei dan weer goed.

'Als je 85 kinderen in de klas hebt, zijn er altijd een paar die het beter doen dan de rest. Maar vandaag ben ik bovengemiddeld trots op onze prestaties in Europa', zegt Van Boxmeer. Na jarenlange krimp verkocht het bedrijf nu weer meer bier in Europa.

De afgelopen vijftien jaar heeft Heineken een enorme ommezwaai gemaakt. In 2002 kwam nog 80 procent van de omzet uit Europa en de Verenigde Staten, nu komt tweederde van de omzet uit de groeimarkten: Latijns-Amerika, Zuidoost-Azië en vooral Afrika.

Innovatie

'Ik geef toe dat wij de afgelopen jaren zijn mee gegaan in het verhaal dat niets belangrijker is dan groeimarkten. Vooral Afrika en het Midden-Oosten waren onze 'posterkinderen'. Dat klopt ook, want daar hebben we ook flink geïnvesteerd, maar we zijn in Europa ook nog altijd marktleider. Europa is ons thuis. Daar is alles geboren en dat blijft een heel belangrijke markt voor ons. Daarom ben ik nu ook zo tevreden.'

De reden van Europa's goede cijfers: innovatie. Gewoon pils kennen ze hier inmiddels wel. De groei, zo blijkt nu, zit in bieren met geen of weinig alcohol, specialere bieren zoals het Vlaamse Affligem en bieren met vruchtensappen zoals Radler.

Een goed presterend Europa is belangrijk nieuws voor Heineken, nu de fusie op komst is tussen de twee grootste bierbrouwers ter wereld, Ab InBev en SABMiller. Die komt waarschijnlijk later dit jaar rond en zal grote gevolgen hebben voor de groeimarkten.

Concurrentie

In Afrika bijvoorbeeld - een continent waar nog geen uitgebreide biercultuur bestaat, maar waar de drank wel structureel aan populariteit wint - is het merk Heineken nu nog een van de weinige 'premium'-merken op de markt; een luxe merk waar consumenten graag wat extra voor betalen. Maar door de fusie kan het premiummerk van Ab InBev, Corona, binnenkort gebruik maken van het uitgebreide Afrikaanse distributienetwerk van SABMiller. Met andere woorden: Heineken krijgt er in al die Afrikaanse bars, kroegen en discotheken voor het eerst een stevige concurrent bij.

Toch maakt Van Boxmeer zich vooralsnog geen zorgen. 'Wij zijn in Afrika al heel lang actief, Corona niet. We hebben dus een voorsprongetje van zo'n zeventig of tachtig jaar. Dat zeg ik niet om zelfvoldaan te klinken, maar om aan te geven dat wij sterk zijn in Afrika, en er sterk blijven. Het is absoluut niet zo dat Europa vanaf nu de enige belangrijke regio is van Heineken.'

Meer over