Na harde kritiek moest Huizinga in actie komen

Het inhuren van PvdA-coryfee Klaas de Vries blijkt een gouden zet te zijn geweest van de werkgevers en werknemers in het streekvervoer....

De toezegging van Huizinga beëindigt een maandenlang durend arbeidsconflict waarvan de OV-stakingen sinds 1 juni het dieptepunt vormen. Het grootste struikelblok voor de vakbonden was of de pauze van buschauffeurs betaald of onbetaald moet zijn. De werkgevers zaten in de knel door de gestegen dieselprijs.

Omdat beide partijen geen uitweg zagen, huurden ze PvdA-Eerste Kamerlid Klaas de Vries in. Hij was geen bemiddelaar, maar analyseerde slechts de problemen in de sector. Zijn conclusie is dat de overheid met zwalkend beleid vooral de busmaatschappijen en de OV-sector in moeilijkheden heeft gebracht.

Staatssecretaris Huizinga hield ook na de analyse van De Vries vol dat ze geen partij is in het conflict. De druk uit de Tweede Kamer om iets te doen werd echter groter en groter. Uiteindelijk beloofde Huizinga een ‘duw’ te geven om de stakingen te helpen beëindigen.

Hoe ongeloofwaardig de positie van Huizinga was geworden, bleek uit het akkoord van afgelopen vrijdag. Werkgevers en werknemers misten bijna de EK-wedstrijd Nederland-Frankrijk, omdat ze de hele dag nodig hadden om de details uit te werken. Maar aan het eind van de dag lag er een ‘voorwaardelijke’ cao.

Het meest opmerkelijke hierin was dat de partijen een flink deel van de rekening doorschoven naar de staatssecretaris. De busmaatschappijen en de vakbonden waren het erover eens dat het rijk met circa 30 miljoen euro over de brug moest komen.

De eenmalige toekenning van 16 miljoen euro volstaat kennelijk ook. De busmaatschappijen hebben de vakbonden laten weten dat ze de cao-afspraken accepteren. Vanwege de onzekerheid over een bijdrage van Huizinga hadden de werkgevers een voorbehoud gemaakt.

Belangrijk voor de busmaatschappijen is dat ze zich niet langer druk hoeven te maken over de prijs van diesel. Volgens de afspraken tussen Huizinga en de provincies komen er nu brandstofclausules in alle contracten met de busmaatschappijen. In de huidige contracten tussen de maatschappijen en de provincies worden sommige busbedrijven wel en andere niet gecompenseerd voor hogere brandstofkosten.

De staatssecretaris wijst op de derde afspraak die is opgenomen om de bussen milieuvriendelijker te maken.

Meer over