N-Holland gunt Schiphol in 2003 meer passagiers

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland zijn bereid rond 2003 meer dan 44 miljoen passagiers op Schiphol toe te laten. Voorwaarde is wel dat er tegen die tijd een definitieve beslissing is gevallen over uitbreiding van de luchthaven op een eiland in de Noordzee....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Het dagelijks bestuur van Noord-Holland stelt hiermee als eerste de politieke limiet van 44 miljoen passagiers ter discussie. Eind 1995 stelden parlement en kabinet dat plafond voor Schiphol vast. Volgens gedeputeerde F. Tielrooij is het vooral voor de werkgelegenheid in de provincie ('en heel Nederland') van groot belang dat er snel helderheid komt over de groeimogelijkheden van Schiphol.

De provincie wil voorkomen dat de expansie van de luchthaven stagneert, omdat procedures en aanleg van een satelliet in zee te veel tijd vergen. Schiphol groeit veel sneller dan verwacht. Volgens recente prognoses wordt een aanbod van 44 miljoen passagiers niet in 2015 maar in 2003 verwacht.

Noord-Holland houdt onverkort vast aan de geluidsgrenzen die rond Schiphol zijn getrokken. Of verwerking van meer dan 44 miljoen passagiers daarbinnen mogelijk is, kan Tielrooij niet zeggen. Dat hangt sterk af van het lawaai dat de toestellen produceren die Schiphol in de volgende eeuw aandoen, en van de mogelijkheden om ze 'stil' te laten starten en landen.

Tielrooij gaf gisteren een toelichting op het standpunt over de luchthaven, dat GS op 23 juni in de Provinciale Staten zullen verdedigen. Het kabinet komt pas na de zomer met een beslissing over de groei van de luchtvaart. Noord-Holland heeft een zware stem in de besluitvorming. De provincie stelt ruimtelijke- en milieugrenzen.

Het dagelijks bestuur (CDA, PvdA, VVD) wil hoe dan ook Schiphol op de huidige locatie handhaven. Uitbreiding moet in zee plaatsvinden. In eerste instantie kunnen nieuwe banen op een eiland leiden tot sluiting van de Zwanenburgbaan of de Aalsmeerbaan en de Buitenveldertbaan. Dat levert een reductie van de geluidsoverlast op van 35 procent.

Op de lange termijn zouden volgens Tielrooij alle banen overgeheveld kunnen worden naar het eiland, inclusief de nog aan te leggen vijfde baan. Maar ook dan blijft het huidige Schiphol de plek waar passagiers en vracht worden afgehandeld. De provincie vindt dat Amsterdam en Amstelveen het eerst verlost moeten worden van de overlast van vliegtuigen.

Volgens GS genereert Schiphol regionaal en landelijk een sterke economische groei. Als de vastgestelde grens van 44 miljoen passagiers wordt doorbroken, levert dat 48 duizend extra arbeidsplaatsen op, waarvan 30 duizend in de regio Schiphol.

Doorgroeien van de luchthaven moet volgens GS aan harde milieuvoorwaarden worden gebonden. De toename van de uitstoot van schadelijke stoffen moet elders worden gecompenseerd. Dat kan volgens de provincie door stimulering van milieuvriendelijke energieopwekking in Nederland en financiering van het geleidelijk beëindigen van vuile kolencentrales in Oost-Europa.

De bereikbaarheid van Schiphol over de weg wordt volgens Noord-Holland gegarandeerd door de voorziene aanleg van nieuwe wegen en openbaarvervoersvoorzieningen rond de luchthaven. Het standpunt van Gedeputeerde Staten zal in de Provinciale Staten op hoofdpunten waarschijnlijk niet op sterke tegenstand stuiten.

Meer over