geldvraag

Moeten banken actief bijdragen aan het verminderen van contant geld?

null Beeld Matteo Bal
Beeld Matteo Bal

ABN Amro gaat vanaf 1 juli 2021 kosten rekenen voor geldopnames als die uitkomen boven een bepaalde bedrag per jaar. Voor particulieren ligt de grens op 10.000, voor studenten op 6.000 en voor minderjarigen op 2.000 euro per jaar. Wie meer opneemt, betaalt per keer 5 euro plus 0,5 procent van het opgenomen bedrag. Bij geldopnames in het buitenland gelden nog lagere grenzen, respectievelijk 4.000, 1.500 en 550 euro per jaar.

De bank houdt het gedrag van klanten goed bij. Wie dichterbij zijn opnamegrens komt, krijgt waarschuwingen via bankmail of post. Binnenkort moet je gaan betalen voor het opnemen van geld, is de boodschap. Het gevoel dat de bank je volgt, zal sommige mensen tegenstaan. Juist dat kan een reden zijn om liever gebruik te maken van cash dan van de bankpas of een overboeking. Digitale betalingen vertellen je bank waar je mee bezig bent.

ABN Amro achtervolgt zijn klanten willens en wetens en zegt: ‘Banken spelen een belangrijke rol in het bestrijden van financiële criminaliteit, zoals fraude en witwassen. Digitaal betalen is simpel, veilig én kostenloos.’

Een paar euro betalen bij geldopnames houdt criminelen niet tegen, dat weet de bank ook wel. Door contant geld te ontmoedigen, valt het gebruik ervan beter op. Het is makkelijker om patronen te analyseren als nog maar 5 procent van de klanten actief cash gebruikt dan wanneer bijna iedereen dat doet. De dienstverlening van banken is al jaren gericht op digitalisering van het betaalverkeer. Banken hebben de afgelopen zes jaar het aantal geldautomaten ongeveer gehalveerd. Dat doen ze zogezegd om plofkraken tegen te gaan, maar banken besparen er natuurlijk ook kosten mee.

5 euro.

Wie bij ABN Amro jaarlijks meer geld opneemt dan is toegestaan, gaat 5 euro kosten betalen per keer. Bij binnenlandse geldopnames komt daar nog een heffing bij afhankelijk van het opgenomen bedrag.

Niet iedere klant vindt digitaal betalen simpel en veilig. Je moet goed uitkijken waar je op klikt, zodat je geen slachtoffer wordt van malware en virussen. Om nog maar te zwijgen over skimmen, phishing, bankspoofing, WhatsApp- of identiteitsfraude.

Banken investeren veel in systemen om het betaalverkeer te monitoren, maar richten zich vooral op bestrijden van criminaliteit. Bij verdachte transacties waarschuwen zij de klant niet. Ze willen namelijk het betaalverkeer zo min mogelijk verstoren en de criminelen niet alarmeren. Stel dat er drie keer achter elkaar duizenden euro’s wordt afgeboekt van iemands rekening, terwijl hij dat normaal nooit doet. Of iemand boekt geld over naar een persoon waarvan de bank vermoedt dat het een oplichter is. De kans is dan groot dat de bank niets doet.

De klant is nu meestal zelf verantwoordelijk voor zijn betalingen. De bank komt nu alleen in actie als bekend is dat er gevaar dreigt of bij iemand die al vaker het slachtoffer van bankfraude is geweest. Ze zouden veel meer kunnen doen: bijvoorbeeld bij een ongewone transactie de klant kunnen vragen nogmaals in te loggen of de betaling op een andere manier te bevestigen. Als digitaal betalen inderdaad veilig wordt, neemt de behoefte aan contant geld vanzelf af.

Reinout van der Heijden is hoofdredacteur van de Geldgids

Zelf een vraag? Geldvraag@volkskrant.nl