Moberg doet alles om beleggers tevreden te stellen

Ahold splitst zich op in een Europese en een Amerikaanse divisie. Hiermee is nog niet aan alle wensen van de opkoopfondsen voldaan....

De boekhoudfraude bij US Foodservice kostte Ahold bruto ongeveer 1,2 miljard euro, zei bestuurslid Peter Wakkie maandag. Beleggers moesten worden afgekocht en advocaten en accountants worden betaald. Toch vindt hij niet dat US Foodservice een miskoop was. ‘Stel dat er geen boekhoudfraude was geweest, dan was het een prima koop geweest.’

De activistische beleggers Centaurus en Paulson (in het bezit van 6 procent van de aandelen) denken daar anders over. Sinds deze zomer zetten ze Ahold onder druk. Zij vinden de Amerikaanse horecagroothandel niet passen in het portfolio van de supermarkt.

De Ahold-top stemt nu in met dit oordeel door afscheid te nemen van US Foodservice en daarmee van eenderde van de omzet.

Betekent deze stap nu de redding van Ahold? Een lastige vraag vinden analisten. Per slot van rekening is maar voor een deel gehoor gegeven aan de wensen van Centaurus en Paulson. Die wilden dat Ahold al zijn Amerikaanse belangen zou verkopen. De beleggers zien niet in wat de synergie tussen de diverse supermarkten is en wijzen op de hevige concurrentie in de VS.

Ahold wil echter in de VS actief blijven met onder meer Stop & Shop en Giant-Landover. De leiding splitst het concern in een Amerikaanse en een Europese divisie.

Dick Boer, de nieuwe baas van Ahold Europa en Larry Benjamin, de nieuwe baas van Ahold VS, zien de voordelen wel van winkels op twee continenten. ‘Je ziet tegenwoordig dezelfde trends in zowel de VS als in Europa. Consumenten vinden gemak belangrijk, evenals scherpe prijzen voor een goede kwaliteit.’

De continentale divisies moeten van elkaar leren, vinden de toplieden. Europeanen van de grote klantenkennis en de goede dienstverlening van de Amerikanen. En andersom kunnen de Amerikanen nog een puntje zuigen aan bijvoorbeeld de meeneemmaaltijden van Albert Heijn. ‘De markt van meeneemmaaltijden groeit in de VS harder dan die van het het eten in restaurants’, zegt Benjamin.

Ahold doet er alles aan om de beleggers tevreden te stellen. Het bedrijf verkoopt niet alleen bedrijfsonderdelen, maar gooit ook de winkelstrategie om. Ahold zet in op verse producten, op gemak, op eigen merken, non-food en op concurrerende prijzen.

Ook gaat de winkelketen meer gebruik maken van de eigen merken. ‘Want eigen, bijvoorbeeld Albert Heijn-merken, versterken de emotionele band van de consument met het bedrijf’, zei Boer.

Vooral in de VS zal Ahold de emotionele band met de consumenten nodig hebben. Want de felle concurrentiestrijd in de VS met onder meer Wal Mart en Kroger heeft de Amerikaanse winsten van Ahold behoorlijk afgekalfd.

Krijgt Ahold met de recente strategische koers een nieuwe impuls? Volgens de kredietbeoordelaars van Fortis laten wordt de kredietwaardigheid van het concern niet verhoogd. Ondanks de 2 miljard euro die teruggaan naar de aandeelhouders en de 2 miljard kostende schuldsanering. Fortis vindt dat Ahold nog te veel verschillende bedrijfsonderdelen telt.

Meer over