Middenstanders Roermond vrezen komst dumppaleis

Mopperend laveert wethouder Jos van Rey zijn BMW 740 door de dagelijkse verkeersdrukte van Roermond. Als Tweede-Kamerlid knokte Van Rey vijftien jaar voor de aanleg van de A 73 die de stad van zijn hopeloos verstopte wegen moest verlossen....

'Veel en veel te laat', bromt Limburgs prominentste VVD'er achter het stuur. 'Natuurlobby en hamsters regeren dit land.'

Het beklag van Van Rey is opmerkelijk. In zijn nieuwe baan als wethouder heeft hij zich het afgelopen halfjaar het vuur uit de sloffen gelopen om miljoenen nieuwe kooptoeristen naar zijn stad te halen.

Van Rey is in Roermond de motor achter het zogeheten factory outlet centre, een uit Amerika overgewaaid winkelfenomeen waar enorme restpartijen merkkleding tegen spotprijzen worden aangeboden.

De mammoetwinkel moet volgend jaar aan de rand van de Roermondse binnenstad verrijzen op een oud kazerneterrein.

Er worden dertig filialen in gevestigd, die mode van merken als Nike, Levi's, Benetton en Armani verkopen. De partijen zijn overjarig en worden rechtstreeks van de fabrikant afgenomen. De kortingen kunnen oplopen tot 70 procent.

Het complex in Roermond begint met een eerste fase van 12.500 vierkante meter winkeloppervlak - goed voor vier miljoen bezoekers per jaar, zegt de Amerikaanse ontwikkelaar MacArthurGlen. De klanten moeten vooral uit het nabijgelegen Roergebied in Duitsland komen.

De Roermondse middenstand, verenigd in de City Vereniging, is fel gekant tegen het plan. Zeker nu onderzoeksbureau BRO uit Vught heeft voorspeld dat de modezaken in de stad 5 procent van hun omzet zullen moeten inleveren. Branchegenoten in de omgeving gaan er zelfs 10 procent op achteruit.

'En dan gaat het om de beginfase, de ontwikkelaar heeft een optie om uit te groeien naar dertigduizend vierkante meter', zegt bestuurslid Jozef Hennekens van de City Verenging. 'Tegen zo'n dumppaleis valt door de ondernemers in de binnenstad niet te concurreren. Het ruime winkelaanbod dat we nu hebben, zal doodbloeden.'

'Van Rey maakt de stad kapot', reageert Marcel Veehof achter de toonbank van zijn damesmodezaak Ter Horst en Van Geel. 'Er komt hier straks een doorlopende uitverkoop op gang omdat grote jongens als V & D en C & A hun kleding ook zullen dumpen.'

De kritiek wordt gedeeld door de Nederlandse en de Limburgse branche-organisatie voor zelfstandigen, MKB Nederland en de LOZO.

'De gevestigde ondernemers zullen klappen oplopen. Wij snappen niet dat Roermond daar zo makkelijk overheen stapt', zegt secretaris G. Sluiskes van MKB Nederland. Met de Roermondse winkeliers voorziet Sluiskes verder grote verkeersproblemen rond het outlet centre.

Van Rey denkt dat het wel meevalt. 'Het zal drukker worden maar we kunnen de verkeersstromen wel opvangen. Den Haag treuzelt te veel met de Roermondse infrastructuur - dat is niet mijn schuld.'

De wethouder wijst liever op de 'enorme kansen' voor zijn stad. 'Dit bedrijf investeert hier straks honderdvijftig miljoen gulden. We moeten blij zijn met zo'n enorme economische trekker. Meer bezoekers betekenen meer euro's.'

Bij de leegstaande Ernst Cazimir-kazerne, op een steenworp afstand van de binnenstad, zet Van Rey de schaalgrootte nog eens uiteen. 'Twee gebouwen laten we staan, de rest wordt gesloopt. De voetbalvelden verplaatsen we en hier komt een parkeerterrein met 2500 plaatsen. De bezoekers kunnen direct doorlopen naar de binnenstad. We krijgen dus een enorme spin off.'

Van Rey, voor veel inwoners 'de onderkoning van Roermond', heeft de voltallige gemeenteraad achter zich en sinds kort ook de provincie Limburg. Maar bij de winkeliers heeft de wethouder het verbruid. De tijd dat tout ondernemend Roermond de slagerszoon op handen droeg, is voorbij. Josje Outlet, noemen ze hem tegenwoordig. 'Van Rey heeft 50 procent van zijn achterban verloren', zegt Rob Adriaans, eigenaar van twee Roermondse modezaken, te weten. 'Hij wil met dit prestigeproject een standbeeld voor zichzelf oprichten.'

'Ik ben zoon van een slager maar mag het van sommigen hier niet meer zeggen', zegt Van Rey. 'Natuurlijk trek ik me die kritiek aan. Maar je moet als stad ook eens iets nieuws durven. Als het hier niet komt, komt het in Lelystad of Sas van Gent. Daar wil ik niet aan meewerken - zo chauvinistisch ben ik wel.'

Meer over